Η Porsche είναι η μεγάλη νικήτρια του 83ου 24ωρου αγώνα του Le Mans. Η Γερμανική εταιρεία κατάφερε να κυριαρχήσει επί της Audi και να συνδυάσει την επιστροφή της στην κατηγορία LMP-1 με το 1-2. Πρώτη πέρασε την γραμμή του τερματισμού η Porsche #19 των Hulkenberg/Bamber/Tandy και δεύτερη η Porsche #17 των Βenhard/Webber/Hartley. Το βάθρο του LMP-1 συμπληρώνει η Audi #8 των Fassler/Treluyer/Lotterer.
Όσον αφορά τις άλλες κατηγορίες, στην LMP-2 μεγάλη νικήτρια ήταν η Oreca 05-Nissan της KCMG με οδηγούς τους Howson/Bradley/Lapierre, στην GTE-Pro η Corvette Racing των Gavin/Milner/Taylor και στην GTE-Am η SMP Racing με την Ferrari των Shaytar/Bertolini/Basov.
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Ο αγώνας από την στιγμή της εκκίνησης ήταν δραματικός. Στην πρώτη ώρα του αγώνα η Porsche ήταν καταιγιστική. Το #18 των Jani/Lieb/Dumas έχασε γρήγορα το προβάδισμα από το #17 του καταπληχτικού, στις πρώτες ώρες του αγώνα, Bernhard. Ένα αυτοκίνητο ασφαλείας άλλαξε τα δεδομένα στα πρώτα λεπτά της δεύτερης ώρας. Ο Lotterer οδηγώντας το αγωνιστικό πρωτότυπο #8 της Audi κατάφερε να εκμεταλλευτεί την κατάσταση σκαρφαλώνοντας στην πρώτη θέση. Όσο περνούσε η ώρα στην εξίσωση έμπαιναν και τα άλλα δύο αυτοκίνητα της Audi, ενώ ο Lotterer αναγκάστηκε να εισέλθει απροσδόκητα στα pits εξαιτίας προβλήματος στο ελαστικό του παραχωρώντας την πρώτη θέση στον Hartley.
To #17 της Porsche είχε τρομερό ρυθμό κατά την διάρκεια ολόκληρου του απογεύματος στην πίστα του Le Mans. Παρολ΄ αυτά οι Audi έμεναν κοντά. Καθώς μπαίναμε στην έβδομη ώρα και ο ήλιος άρχισε σιγά σιγά να δύει η τράπουλα άρχισε να ανακατεύεται. Ο Rast με το #9 της Audi έκανε την επίθεση του εκθρονίζοντας τον Webber από την πρωτιά. Παράλληλα ο Fassler ήταν σε απόσταση βολής. Το αυτοκίνητο ασφαλείας που έκανε την εμφάνιση του στην πίστα έκλεισε ακόμα περισσότερο την διαφορά ανάμεσα στα πρώτα πέντε αυτοκίνητα. Το γεγονός αυτό έφερε το #19 της Porsche στην πρώτη θέση.
Στην συνέχεια και ενώ η νύχτα είχε πέσει στην γαλλική πόλη η κορυφή ανάμεσα σε Audi και Porsche εναλλασσόταν συνεχώς ανάλογα με την στρατηγική της κάθε ομάδας. Στην ένατη ώρα του αγώνα ο Webber αψήφισε το καθεστώς κίτρινης σημαίας, με αποτέλεσμα να του χρεωθεί ποινή διέλευσης, γεγονός που τον έφερε με μειονέκτημα απέναντι στα υπόλοιπα πρωτότυπα της κορυφής.
Στον ανταγωνισμό μεταξύ της Audi και της Porsche δεν κατάφερε να εμπλακεί η Toyota. Οι Ιαπωνική εταιρεία μπορεί μεν να μην αντιμετώπιζε προβλήματα αξιοπιστίας, αλλά ο ρυθμός της ήταν εξαιρετικά αργός. Αναφορικά με την Nissan, η οποία έκανε την πρώτη της παρουσία την LMP-1 με το επαναστατικό από άποψης τεχνογνωσίας και καινοτομίας Nismo δεν κατάφερε να αποκτήσει ταχύτητα, αντιμετώπιζε προβλήματα αξιοπιστίας και επίσης οι οδηγοί της υπέπεφταν συχνά σε λάθη.
Το #19 της Porsche επέτεινε την κυριαρχία του στην πίστα μετά την αλλαγή των οδηγών και την αντικατάσταση του Hulkenberg από τον Tandy, αφού κέρδισε αρκετό χρόνο μέσα στα pits. Εκτός πεντάδας έμεινε στην δέκατη ώρα το #18 της Porsche, όταν ο Jani δεν μπήκε έγκαιρα στα φρένα και ως εκ τούτου βρέθηκε στις μπαριέρες. Έτσι το #8 της Audi καρπώθηκε την ευκαιρία για να βρεθεί εντός πεντάδας.
Το ξημέρωμα βρήκε τον Tandy με τον Fassler να έχουν πολύ μικρή διαφορά, όμως συνέβη κάτι το αναπάντεχο. Το κάλυμα του κινητήρα του πρωτοτύπου της Audi αποκολλήθηκε, με αποτέλεσμα να μέινει εντός των pits για έξι λεπτά, κάτι που έφερε το #8 στην 4η θέση. Έπειτα, η Porsche με το #17 κατάφερε να περάσει χάρη στην στρατηγική της τον Rast (#9) . Στις 11-12 ώρα Ελλάδος μικροπροβλήματα άρχισαν να χτυπούν τα πρωτότυπα της Audi χάνοντας πολύτιμο χρόνο απέναντι στις πρωτοπορευόμενες Porsche. Ακόμη ο Lotterer, ο οποίος είχε ανέβει κάποιες θέση τιμωρήθηκε με ποινή διέλευσης για τον ίδιο ακριβώς λόγο με τον Webber, έτσι έμεινε ξανά πίσω.
Τα λεπτά κυλούσαν, οι Porsche #19 και #17 απέκτησαν μεγάλη διαφορά (παραπάνω απο δύο γύρων), ενώ το #8 της Audi πήρε τελικά την τρίτη θέση, εφόσον εκμεταλλεύτηκε προβλήματα στα άλλα αυτοκίνητα της εταιρείας. Έτσι το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στις άλλες κατηγορίες, όπου όλα ήταν ανοιχτά. Η GTE-Am μας πρόσφερε μία ωραία μονομαχία για την τρίτη θέση ανάμεσα στη Porsche της Dempsey Racing και την Ferrari της Scuderia Corsa. Στην GTE-Pro o Fisichella μπορεί μεν να κέρδισε σε μάχη για την πρώτη θέση τον Milner, όμως προβλήματα στο κιβώτιο ταχυτήτων τον καθήλωσαν στα pits για μεγάλο χρονικό διάστημα. Στην LMP-2 η πρώτη θέση δεν είχε κατοχυρωθεί, καθώς τα #47, #38, και #26 έμειναν κοντά έως το τέλος.
Οι άνθρωποι της Audi ήλπιζαν σε ένα θαύμα από τον ουρανό-δηλαδή βροχή- προκειμένου να κλέψουν την νίκη από τις Porsche, όμως αυτή ήρθε τα τελευταία λεπτά του 24ωρου αγώνα, δίχως να προκαλέσει προβλήματα και να αναγκάσει τους οδηγούς να βάλουν βρόχινα ελαστικά. Δραματικό το φινάλε στην κατηγορία GTE-Am, καθώς ο «κύριος» της κούρσας για πολλούς γύρους Della Lana έκανε τετακέ πριν το τέλος πέφτοντας στην ένατη θέση.
Η ολοκλήρωση των 24 ωρών του Le Mans βρήκαν τον Hulkenberg να πανηγυρίζει μέσα στο αυτοκίνητο του σαν μικρό παιδί και τους ανθρώπους της Porsche να ανακουφίζονται από το άγχος των τελευταίων λεπτών. Ο αρχηγός της Audi , Dr Ullrich, έσπευσε να συγχαρεί τους αντιπάλους του ως ένδειξη ευγενούς άμιλλας. Βέβαια, σε σκέψεις μπαίνει η Audi, αλλά κυρίως η Toyota για την απογοητευτική της εμφάνιση.
Pos | N° | Cat | Driver | Car | Laps/Gap | Gap Prev. |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 19 | LMP1 | Nico HÜLKENBERG, Earl BAMBER, Nick TANDY | Porsche 919 Hybrid | 395 Laps | |
2 | 17 | LMP1 | Timo BERNHARD, Mark WEBBER, Brendon HARTLEY | Porsche 919 Hybrid | -1 Laps | 1 Laps |
3 | 7 | LMP1 | Marcel FÄSSLER, André LOTTERER, Benoît TRÉLUYER | Audi R18 e-tron quattro | -2 Laps | 1 Laps |
4 | 8 | LMP1 | Lucas DI GRASSI, Loïc DUVAL, Oliver JARVIS | Audi R18 e-tron quattro | -3 Laps | 1 Laps |
5 | 18 | LMP1 | Romain DUMAS, Neel JANI, Marc LIEB | Porsche 919 Hybrid | -4 Laps | 1 Laps |
6 | 2 | LMP1 | Alexander WURZ, Stéphane SARRAZIN, Mike CONWAY | Toyota TS 040 - Hybrid | -8 Laps | 4 Laps |
7 | 9 | LMP1 | Filipe ALBUQUERQUE, Marco BONANOMI, René RAST | Audi R18 e-tron quattro | -8 Laps | 2'35.082 |
8 | 1 | LMP1 | Anthony DAVIDSON, Sébastien BUEMI, Kazuki NAKAJIMA | Toyota TS 040 - Hybrid | -9 Laps | 1 Laps |
9 | 47 | LMP2 | Matthew HOWSON, Richard BRADLEY, Nicolas LAPIERRE | Oreca 05 - Nissan | -37 Laps | 28 Laps |
10 | 38 | LMP2 | Simon DOLAN, Mitch EVANS, Oliver TURVEY | Gibson 015S - Nissan | -37 Laps | 48.182 |
11 | 26 | LMP2 | Roman RUSINOV, Julien CANAL, Sam BIRD | Ligier JS P2 - Nissan | -37 Laps | 59.340 |
12 | 28 | LMP2 | Gustavo YACAMAN, Luis Felipe DERANI, Ricardo GONZALEZ | Ligier JS P2 - Nissan | -41 Laps | 4 Laps |
13 | 48 | LMP2 | Karun CHANDHOK, Mark PATTERSON, Nathanaël BERTHON | Oreca 03R - Nissan | -48 Laps | 7 Laps |
14 | 27 | LMP2 | Maurizio MEDIANI, David MARKOZOV, Nicolas MINASSIAN | BR01 - Nissan | -55 Laps | 7 Laps |
15 | 31 | LMP2 | Ed BROWN, Johannes VAN OVERBEEK, Jonathon FOGARTY | Ligier JS P2 - HPD | -56 Laps | 1 Laps |
16 | 45 | LMP2 | José IBANEZ, Pierre PERRET, Ivan BELLAROSA | Oreca 03R - Nissan | -58 Laps | 2 Laps |
17 | 64 | LMGTE Pro | Oliver GAVIN, Tommy MILNER, Jordan TAYLOR | Chevrolet Corvette C7R | -58 Laps | 3'47.880 |
18 | 13 | LMP1 | Alexandre IMPERATORI, Dominik KRAIHAMER, Daniel ABT | Rebellion R-One - AER | -59 Laps | 1 Laps |
19 | 29 | LMP2 | Léo ROUSSEL, Ho-Pin TUNG, David CHENG | Morgan - Nissan | -61 Laps | 2 Laps |
20 | 72 | LMGTE Am | Victor SHAYTAR, Andrea BERTOLINI, Aleksey BASOV | Ferrari 458 Italia | -63 Laps | 2 Laps |
21 | 71 | LMGTE Pro | Davide RIGON, James CALADO, Olivier BERETTA | Ferrari 458 Italia | -63 Laps | 41.370 |
22 | 77 | LMGTE Am | Patrick DEMPSEY, Patrick LONG, Marco SEEFRIED | Porsche 911 RSR | -64 Laps | 1 Laps |
23 | 12 | LMP1 | Nicolas PROST, Nick HEIDFELD, Mathias BECHE | Rebellion R-One - AER | -65 Laps | 1 Laps |
24 | 62 | LMGTE Am | William SWEEDLER, Townsend BELL, Jeffrey SEGAL | Ferrari 458 Italia | -65 Laps | 19.836 |
25 | 51 | LMGTE Pro | Gianmaria BRUNI, Toni VILANDER, Giancarlo FISICHELLA | Ferrari 458 Italia | -65 Laps | 44.889 |
26 | 83 | LMGTE Am | François PERRODO, Emmanuel COLLARD, Rui AGUAS | Ferrari 458 Italia | -65 Laps | 1.122 |
27 | 95 | LMGTE Pro | Marco SØRENSEN, Nicki THIIM, Christoffer NYGAARD | Aston Martin Vantage V8 | -65 Laps | 1'17.343 |
28 | 30 | LMP2 | Scott SHARP, Ryan DALZIEL, David HEINEMEIER HANSSON | Ligier JS P2 - HPD | -66 Laps | 1 Laps |
29 | 35 | LMP2 | Jacques NICOLET, Jean-Marc MERLIN, Erik MARIS | Ligier JS P2 - Nissan | -67 Laps | 1 Laps |
30 | 91 | LMGTE Pro | Richard LIETZ, Michael CHRISTENSEN, Jörg BERGMEISTER | Porsche 911 RSR | -68 Laps | 1 Laps |
31 | 61 | LMGTE Am | Peter MANN, Raffaele GIAMMARIA, Matteo CRESSONI | Ferrari 458 Italia | -69 Laps | 1 Laps |
32 | 40 | LMP2 | Tracy KROHN, Nick JÖNSSON, João BARBOSA | Ligier JS P2 - Judd | -72 Laps | 3 Laps |
33 | 37 | LMP2 | Mikhail ALESHIN, Kirill LADYGIN, Anton LADYGIN | BR01 - Nissan | -73 Laps | 1 Laps |
34 | 99 | LMGTE Pro | Fernando REES, Alex MACDOWALL, Richie STANAWAY | Aston Martin Vantage V8 | -75 Laps | 2 Laps |
35 | 68 | LMGTE Am | Han-Chen CHEN, Gilles VANNELET, Mike PARISY | Porsche 911 RSR | -75 Laps | 0.921 |
36 | 66 | LMGTE Am | Abdulaziz AL FAISAL, Jakub GIERMAZIAK, Michael AVENATTI | Ferrari 458 Italia | -75 Laps | 0.585 |
37 | 67 | LMGTE Am | Jun-San CHEN, Alex KAPADIA, Xavier MAASSEN | Porsche 911 GT3 RSR (997) | -79 Laps | 4 Laps |
38 | 98 | LMGTE Am | Paul DALLA LANA, Pedro LAMY, Mathias LAUDA | Aston Martin Vantage V8 | -74 Laps | -5 Laps |
39 | 4 | LMP1 | Simon TRUMMER, Pierre KAFFER, Tiago MONTEIRO | CLM P1/01 - AER | -135 Laps | 61 Laps |
40 | 22 | LMP1 | Harry TINCKNELL, Michael KRUMM, Alex BUNCOMBE | Nissan GT-R LM Nismo | -153 Laps | 18 Laps |
Retired | ||||||
41 | 34 | LMP2 | Christopher CUMMING, Laurens VANTHOOR, Kevin ESTRE | Ligier JS P2 - HPD | -66 Laps | -87 Laps |
42 | 53 | LMGTE Am | Jeroen BLEEKEMOLEN, Ben KEATING, Marc MILLER | Srt VIPER GTS-R | -91 Laps | 25 Laps |
43 | 42 | LMP2 | Nick LEVENTIS, Danny WATTS, Jonny KANE | Dome S103 - Nissan | -131 Laps | 40 Laps |
44 | 55 | LMGTE Am | Duncan CAMERON, Matt GRIFFIN, Alexander MORTIMER | Ferrari 458 Italia | -154 Laps | 23 Laps |
45 | 23 | LMP1 | Olivier PLA, Jann MARDENBOROUGH, Max CHILTON | Nissan GT-R LM Nismo | -161 Laps | 7 Laps |
46 | 46 | LMP2 | Pierre THIRIET, Ludovic BADEY, Tristan GOMMENDY | Oreca 05 - Nissan | -191 Laps | 30 Laps |
47 | 96 | LMGTE Am | Roald GOETHE, Stuart HALL, Francesco CASTELLACCI | Aston Martin Vantage V8 | -208 Laps | 17 Laps |
48 | 43 | LMP2 | Pierre RAGUES, Oliver WEBB, Zoel AMBERG | Morgan Evo - SARD | -233 Laps | 25 Laps |
49 | 21 | LMP1 | Tsugio MATSUDA, Mark SHULZHITSKIY, Lucas ORDOÑEZ | Nissan GT-R LM Nismo | -280 Laps | 47 Laps |
50 | 36 | LMP2 | Nelson PANCIATICI, Paul Loup CHATIN, Vincent CAPILLAIRE | Alpine A450b - Nissan | -285 Laps | 5 Laps |
51 | 97 | LMGTE Pro | Darren TURNER, Stefan MÜCKE, Rob BELL | Aston Martin Vantage V8 | -285 Laps | 33'08.020 |
52 | 50 | LMGTE Am | Gianluca RODA, Paolo RUBERTI, Kristian POULSEN | Chevrolet Corvette C7R | -301 Laps | 16 Laps |
53 | 41 | LMP2 | Gary HIRSCH, Gaëtan PALETOU, Jon LANCASTER | Gibson 015S - Nissan | -324 Laps | 23 Laps |
54 | 88 | LMGTE Am | Christian RIED, Khaled AL QUBAISI, Klaus BACHLER | Porsche 911 RSR | -351 Laps | 27 Laps |
55 | 92 | LMGTE Pro | Patrick PILET, Frédéric MAKOWIECKI, Wolf HENZLER | Porsche 911 RSR | -381 Laps | 30 Laps |