Ξέρατε ότι το ίσως το εικονικότερο Ιαπωνικό αυτοκίνητο όλων των εποχών, το Nissan Skyline GT-R R34, είναι στην πραγματικότητα μέχρι και σήμερα απαγορευμένο σε μία από τις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου, αυτή των ΗΠΑ;

Υπάρχουν πολλές φήμες σχετικά με τους λόγους που κάνουν το συγκεκριμένο μοντέλο παράνομο, και στην πλειονότητα τους δεν ισχύουν. Εδώ και χρόνια κυκλοφορεί στο διαδίκτυο η άποψη ότι το GT-R παραήταν “γρήγορο” για τα Αμερικανικά περιπολικά, που δύσκολα μπορούσαν να το προφτάσουν σε μια καταδίωξη. (Κάτι που μας κάνει να απορούμε για το αν οι διάφορες νόμιμες Ferrari και Lamborghini, θεωρούνται αργές από τους Αμερικανούς). Άλλοι λένε πως το γεγονός ότι το αυτοκίνητο ήταν πολύ εύκολα τροποποιήσιμο, σε συνδυασμό με το θερμόαιμο κοινό στο οποίο απευθύνεται, αύξανε την πιθανότητα του να γεμίσουν οι δρόμοι με Skylines των 1000 ίππων, κάτι που δεν άρεσε καθόλου στα μάτια των Αρχών.

Η αλήθεια όμως… είναι αρκετά πιο βαρετή. Κάθε χώρα έχει τα δικά της κριτήρια που πρέπει να ικανοποιεί ένα όχημα για να μπορεί να κυκλοφορήσει νόμιμα στους δρόμους της. Και αυτοί οι κανονισμοί, λίγες φορές έχουν να κάνουν με τις επιδόσεις.

Για να σας δώσουμε ένα παράδειγμα, ένας από αυτούς τους κανονισμούς επιβάλλει πως το κεντρικό πίσω φως ενός αυτοκινήτου, θα πρέπει να απέχει μια συγκεκριμένη απόσταση από την κορυφή του παμπρίζ.

Άλλοι τέτοιοι κανονισμοί αφορούν τους ρύπους, το θόρυβο, την απόσταση από το έδαφος, ακόμα και τους τύπους των συνδέσμων που ενώνουν τον προφυλακτήρα με το αμάξωμα (και ναι, το Skyline έχει τους λάθος τύπους συνδέσμων σύμφωνα με την Αμερικανική νομοθεσία).

Το R34 λοιπόν δεν συμβιβαζόταν με έναν ή περισσότερους από αυτούς τους κανόνες, οπότε και.. απαγορεύτηκε. Η Nissan θα μπορούσε να κάνει τροποποιήσεις έτσι ώστε να μπορέσει να το πουλήσει στην Αμερική, αλλά εκείνη τη χρονική στιγμή, το κόστος για κάτι τέτοιο ήταν πολύ μεγάλο, και η ζήτηση μικρή.

Αν σας φαίνεται περίεργο που η ζήτηση για ένα τόσο θρυλικό αυτοκίνητο κρίθηκε ανεπαρκής από τη Nissan, σκεφτείτε πως το R34 έγινε διάσημο πριν από περίπου μια δεκαετία, όταν πρωταγωνίστησε σε ταινίες όπως το Fast and Furious, ή όταν μπορέσαμε να το οδηγήσουμε στο Need for Speed και το Gran Turismo.

Σίγουρα οι “πιστοί” της αυτοκίνησης το γνώριζαν και εκτιμούσαν τα χαρίσματά του, όχι όμως το ευρύ κοινό. Όταν το ανακάλυψαν και οι λιγότερο μυημένοι όμως, η συνέχεια ήταν γνωστή: Η Nissan έφτιαξε το “νέο” GT-R, ένα αυτοκίνητο-επιτυχία και το πούλησε παντού χωρίς κανένα πρόβλημα.

Παρά την απαγόρευση όμως, το R34 διατηρεί ένα αρκετά μεγάλο και πιστό κοινό στην Αμερική, με ιδιοκτήτες που εκμεταλλεύτηκαν κάποια παραθυράκια του νόμου ώστε να το αποκτήσουν. Μερικοί τα κατάφεραν δηλώνοντάς το ως αυτοκίνητο επιδείξεων ή track day car, χωρίς όμως να μπορούν να το οδηγήσουν σε δημόσιους δρόμους. Ένας άλλος τρόπος ήταν εισαγωγή του με τη μορφή ανταλλακτικών από την Ιαπωνία και η εκ νέου συναρμολόγησή του σε Αμερικανικό έδαφος, όπου ο ιδιοκτήτης το δήλωνε ως kit car.

Bέβαια υπάρχει και ο γνωστός “Κανόνας των 25 ετών”, που επιτρέπει την κατοχή απαγορευμένων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, από τη στιγμή που δεν είναι νεότερα 25ετίας. Πολλές παλιότερες γενιές Skyline είναι πλέον νόμιμες με αυτόν τον τρόπο, αλλά το R34 θα πρέπει να περιμένει μερικά χρόνια ακόμα.