Strategy Analysis – Abu Dhabi 2015 | Τι πραγματικά έκανε η Mercedes με τον Hamilton;
Γράφει: Konstantinos KouretasΤο F1 GRIP αναλύει το θέμα που συζητήθηκε περισσότερο απ’όλα στον τελευταίο αγώνα του 2015: τη στρατηγική της Mercedes για τους δύο οδηγούς της. Μπορούσε, άραγε, ο Lewis να κερδίσει τον αγώνα; Κι αν ναι, με ποια στρατηγική; Είχε καμία προοπτική αυτό που επιλέχθηκε ή έπρεπε να παρθούν άλλες αποφάσεις για τη στιγμή εισόδου στα pits και τον τύπο των ελαστικών;
Ο Lewis καλείται να μείνει στην πίστα επιπλέον γύρους, χάνοντας μεν χρόνο, αλλά ελπίζοντας πως αυτός ο χρόνος θα καλυφθεί στη συνέχεια λόγω της καλύτερης κατάστασης των ελαστικών του στο τέλος. Μετά την απαραίτητη επεξεργασία των πρωτογενών δεδομένων γυρολογίων και διαφορών, ετοιμάσαμε το παρακάτω διάγραμμα, που απεικονίζει τη διαφορά μεταξύ Rosberg και Hamilton πριν και μετά το δεύτερο pit stop του πρώτου.
Στο πρώτο κομμάτι φαίνεται η μείωση της διαφοράς από τον Lewis. Ο Βρετανός φτάνει τη διαφορά στο δευτερόλεπτο κι εκεί ο Rosberg μπαίνει στα pits. Αμέσως ο Lewis περνάει πρώτος και αρχίζει να χάνει χρόνο σε σχέση με τον Nico, που μόλις έχει βάλει νέα ελαστικά.
Αν ο Lewis έμπαινε στον αμέσως επόμενο γύρο, θα έβγαινε πάλι πίσω από τον Rosberg και θα είχαμε μάχη στα ίσα ως το τέλος. Καθώς κάθε γύρος που περνάει θα στέλνει τον Lewis ακόμα πιο πίσω, σκοπός είναι να ξαναβγεί μεν πίσω από τον Nico, αλλά με περισσότερη ζωή στα ελαστικά του. Το ζήτημα είναι: πόσο χρόνο μπορεί να χάσει ο Lewis, ώστε να μπορεί να τον ανακτήσει αργότερα και να περάσει;
Ο Lewis μπαίνει στα pits και βγαίνει 12 δευτερόλεπτα πίσω από τον Nico. Η προσπάθεια του Lewis τον φέρνει το πολύ στα 6.8sec (πράσινη κατακόρυφη γραμμή) πίσω από τον Nico, στον 51ο γύρο. Από κει και μετά είτε η προσπάθεια εγκαταλείπεται, είτε τα ελαστικά έχουν πλέον κι αυτά παλιώσει τόσο ώστε δεν δίνουν πλεονέκτημα. Πόσο νωρίτερα έπρεπε να μπει στα pits ο Lewis ώστε να καταφέρει κάποια στιγμή να φτάσει τον Rosberg και να έχουμε μάχη;
Όπως φαίνεται στο διάγραμμα, η στιγμή αυτή θα ήταν κάπου στον 36ο γύρο, δηλαδή περίπου 5-6 γύρους πριν από τη στιγμή που τελικά επιλέχθηκε. Αυτό σημαίνει ότι ο Lewis θα είχε ελαστικά 5-6 γύρους πιο φρέσκα από του Rosberg. Όμως… με την προσπάθεια που θα είχε κάνει ο Βρετανός να φτάσει τον team mate του, πόση σημασία θα είχαν αυτοί οι 5-6 γύροι για τα ελαστικά, αφού θα τα καταπονούσε περισσότερο σε αυτό το διάστημα;
LAP 50 Peter Bonnington: We have eight laps remaining, we need mid to low 44s.
(έχουμε οκτώ γύρους ακόμα, χρειαζόμαστε γύρους στο 1:44-μισό προς χαμηλό.)
LAP 50 Lewis Hamilton: Well, I can’t do that Bono.
(Δεν μπορώ να το κάνω αυτό, Bono…)
Είχε προοπτική η στρατηγική που επέλεξε ο Peter Bonnington; Σε ένα ιδανικό σύμπαν, ναι. Στο ιδανικό αυτό σύμπαν, ο Lewis θα έκανε χρόνους 1:44.5 (το καλύτερο που κατάφερε) συνεχώς και ο Rosberg θα είχε ακριβώς τον ρυθμό που είδαμε, χωρίς δυνατότητα να πιέσει άλλο.
Το σενάριο αυτό φαίνεται στο μωβ βέλος, που δείχνει πότε θα έφτανε ο Lewis τον Nico και αυτό θα γινόταν περίπου στον 51ο γύρο. Σε μια ελαφρά πιο ρεαλιστική –αλλά και πάλι υπερβολικά αισιόδοξη- εκδοχή (μπλε βέλος), που ο Lewis καταφέρνει απλά να διατηρήσει τον μέσο ρυθμό μείωσης της διαφοράς των πρώτων γύρων, η στιγμή που ξεκινάει η μάχη είναι… στο τέλος του αγώνα. Και στις δύο περιπτώσεις είναι αμφίβολο εάν:
– Τα ελαστικά του Lewis θα επέτρεπαν μάχη, μετά από τόση πίεση
– Ο Rosberg (που δείχνει εξαιρετικά σταθερό γυρολόγιο περίπου 1:45.5) έχει μόνο αυτή την ταχύτητα που αφήνει να φανεί.
Στο επόμενο διάγραμμα φαίνεται σχηματικά η πορεία που θα είχε η διαφορά των δύο οδηγών αν το pit stop του Lewis είχε γίνει στο χρονικό σημείο του αγώνα που είπαμε. Οι δύο οδηγοί θα έφταναν νωρίτερα στα ίσα και θα είχαν τη μάχη τους από κει και πέρα.
Η επιλογή άλλου τύπου ελαστικών (πολύ μαλακή γόμα) δεν θα έδινε ιδιαίτερο πλεονέκτημα, κάτι που φάνηκε και από τον ρυθμό οδηγών που τα επέλεξαν, όπως ο Vettel.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, όμως, έχει η συνομιλία Bonnington και Hamilton ως προς τις ρυθμίσεις του κινητήρα. Ο Lewis αποφασίζει να επιλέξει μια πιο επιθετική ρύθμιση (“strat mode 6”), κάτι που ο μηχανικός του αντιλαμβάνεται αμέσως και δίνει εντολή στον Lewis να επιστρέψει στην προκαθορισμένη επιλογή (“strat mode 10”). Μάλιστα, «απειλεί» τον Lewis ότι θα η ομάδα θα δώσει εντολή στον Rosberg να τρέξει επίσης επιθετική ρύθμιση. Ο Rosberg, πράγματι, δέχεται εντολή να αλλάξει ρύθμιση και ένα γύρο μετά, στον 51ο, καταφέρνει τον καλύτερό του χρόνο σε αυτό το stint (1:45.4). Αυτό γίνεται μάλιστα όταν η διαφορά έχει φτάσει στο μικρότερο εύρος της, τα 6.8sec. Η εικόνα αυτή είναι κάπως περίεργη, από την άποψη ότι ο μηχανικός του ίδιου του Lewis βρίσκεται σε πλήρη συνεννόηση με το άλλο box της ομάδας (Tony Ross), η οποία και δείχνει να ελέγχει τη μάχη με αυτό τον τρόπο.
LAP 50 Peter Bonnington: OK Lewis, that will be strat mode ten, strat mode ten, if you do not comply then we will just turn Nico to strat six.
(ΟΚ, Lewis, θα πρέπει να έχεις strat mode 10, strat mode 10, αν δεν συμμορφωθείς, απλά θα γυρίσουμε και τον Nico σε strat mode 6.
LAP 50 Tony Ross: So Nico, go strat six.
(Nico, πήγαινε τη ρύθμιση σε strat mode 6)
LAP 50 Peter Bonnington: And we will have strat mode ten strat mode ten, that is an instruction.
(Πρέπει να έχουμε strat mode 10, strat mode 10, αυτό είναι εντολή)
Το ερώτημα του Lewis για την πιθανότητα να μείνει με τα ίδια ελαστικά ως το τέλος απαντήθηκε άμεσα από τον Peter Bonnington, αλλά είναι σαφές και από το διάγραμμα. Στο κομμάτι που ο Lewis βρίσκεται μπροστά από τον Rosberg η διαφορά μεταξύ τους πέφτει με τόσο γρήγορο ρυθμό που ο Nico θα βρισκόταν σε απόσταση βολής αρκετούς γύρους πριν το τέλος και με πολύ καλύτερα ελαστικά.
Τελικά, η καλύτερη ευκαιρία μάλλον ήταν να μπει ο Lewis αμέσως μετά τον Nico στα pits και να είχαμε πια τη μάχη καθαρά στην πίστα. Η στρατηγική που επιλέχθηκε έστελνε τον Hamilton να τρέξει για περισσότερη ώρα σε πολύ πιο εντατικούς ρυθμούς, ώστε να φτάσει τελικά πάλι εκεί που ήταν: ακριβώς πίσω από τον Rosberg και σε θέση για μάχη. Θα μπορούσε όλο αυτό να αξιοποιηθεί περισσότερο σαν μια άσκηση για να εξεταστούν διάφορα σενάρια στρατηγικής για το μέλλον, παρά μια σοβαρή προσπάθεια για νίκη.