Η πρόσφατη συνεδρίαση του Παγκόσμιου Συμβουλίου Μηχανοκίνητου Αθλητισμού (World Motorsport Council) έβαλε μια σειρά θεμάτων στο τραπέζι και -παρ’όλο που δεν υπήρχαν αποφάσεις για τα πάντα- προέκυψαν σημαντικές αλλαγές για τα επόμενα χρόνια.
Το Συμβούλιο έδωσε τη δυνατότητα στον Jean Todt και τον Bernie Ecclestone να φέρουν δικές τους προτάσεις για τη βελτίωση του σπορ (διακυβέρνηση, κινητήρες, μείωση κόστους) μέχρι την 31η Ιανουαρίου του 2016. Το έγγραφο της FIA για τη συνεδρίαση του WMC αναφέρει συγκεκριμένα ότι οι Todt και Ecclestone έχουν το δικαίωμα να φέρουν “προτάσεις” αλλά και “αποφάσεις”, σε μια λεπτομέρεια που ίσως κάνει τη διαφορά, αφού δίνει ουσιαστικά το δικαίωμα στους δύο ισχυρούς άνδρες να πάρουν σημαντικές αποφάσεις πάνω τους.
Η σημαντικότερη αλλαγή είναι αυτή που αφορά τα ελαστικά. Ο επίσημος προμηθευτής υποχρεούται να φέρνει πλέον 3 διαφορετικούς τύπους ελαστικών για στεγνό οδόστρωμα στους αγώνες (μέχρι τώρα αυτοί ήταν 2). Ο οδηγός θα πρέπει να χρησιμοποιήσει τουλάχιστον δύο διαφορετικούς τύπους ελαστικών, αλλά οπωσδήποτε ο ένας απαιτείται να είναι εκ των δύο προεπιλεγμένων από τον προμηθευτή.
Για παράδειγμα, η Pirelli φέρνει για τον αγώνα μια μαλακή, μια μεσαία και μια σκληρή γόμα για στεγνό οδόστρωμα. Επιλέγει τη μαλακή και τη μεσαία σαν διαθέσιμες υποχρεωτικές. Ο οδηγός θα πρέπει να χρησιμοποιήσει οπωσδήποτε τη μαλακή ή τη μεσαία και μετά οποιαδήποτε άλλη από τις δύο. Έχει, πάντως, δικαίωμα να χρησιμοποιήσει και τις 3 γόμες, αν πάει για στρατηγική 2 pit stop και άνω.
Για την εξέλιξη των κινητήρων, προσδιορίζεται ο αριθμός των μονάδων (tokens) που μπορεί να αξιοποιηθεί τα επόμενα χρόνια, ως εξής:
2016 – 32
2017 – 25
2018 – 20
2019 – 15
Κατασκευαστές νέων μονάδων ισχύος θα μπορούν να έχουν 15 μονάδες για την πρώτη χρονιά και επιπλέον 32 την επόμενη. Αυτό, προφανώς, αφορά και τον πιθανό κατασκευαστή “ενιαίου” κινητήρα, αν το σχέδιο κάποια στιγμή προχωρήσει. Με αυτή τη λογική, η δεύτερη χρονιά εμπλοκής στο σπορ χρησιμοποιείται σαν περίοδος εξέλιξης για ένα νέο κατασκευαστή, ο οποίος θα έχει ήδη δεδομένα από το τρέξιμο της πρώτης σεζόν και θέλει να βελτιώσει πράγματα με χρήση των αγώνων ως πεδίου δοκιμών.
Ο θεσμός του εικονικού αυτοκινήτου ασφαλείας (Virtual Safety Car – VSC) βελτιστοποιείται με σκοπό τη μικρότερη δυνατή απώλεια χρόνου αγώνα, αφού το DRS επιτρέπεται πλέον αμέσως μετά την παύση του VSC, ενώ η διαδικασία μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στις περιόδους ελεύθερων δοκιμών.
Σημαντική απόφαση πάρθηκε όσον αφορά στους κινητήρες διαφορετικής έκδοσης, που κάποιοι κατασκευαστές έχουν σκοπό να προμηθεύουν άλλες ομάδες. Έτσι, ένας κινητήρας προηγούμενης χρονιάς θα μπορεί να περάσει νέα διαδικασία homologation – πιστοποίησης και να χρησιμοποιείται πια σαν κινητήρας έκδοσης 2016. Θυμίζεται ότι ειδική ρύθμιση είχε γίνει μετά από συμφωνία της FIA με τη Ferrari, ώστε αυτή να μπορεί να παρέχει κινητήρα γενιάς 2015 σε μια 4η ομάδα.
Ο μέγιστος αριθμός αγώνων ορίζεται στους 21. Ο αγώνας στο Austin έχει πάρει ημερομηνία για την 23η Οκτωβρίου 2016, όμως βρίσκεται στον αέρα, αναμένοντας νέα συμφωνία.
Από τα παραπάνω, τα σημαντικότερα και πιο άμεσα για το ίδιο το θέαμα είναι προφανώς όσα αφορούν στα ελαστικά, αφού πλέον υπάρχει επιπλέον ευελιξία στις ομάδες για τη στρατηγική. Όμως, δεν θα πρέπει να υποτιμούμε τη σημασία των μονάδων εξέλιξης των κινητήρων, αφού είναι από τις ελάχιστες ευκαιρίες εξέλιξης που έχουν οι ομάδες μέσα στη χρονιά. Μάλιστα, το γεγονός ότι οι διαθέσιμες μονάδες μειώνονται με τα χρόνια σημαίνει πως η FIA δίνει ένα περιθώριο σημαντικών αλλαγών εντός του 2016, με ένα πλάνο εξομάλυνσης των διαφορών ως το 2019.