Όλοι έχουμε δει σε διαφημίσεις αλκοολούχων ποτών την επισήμανση “απολαύστε υπεύθυνα”. Τελικά, πόσο βοηθάει το συγκεκριμένο σλόγκαν στην καταπολέμηση του φαινομένου των μεθυσμένων οδηγών και των ατυχημάτων που προκαλούν;

Σύμφωνα με μελέτη που έκανε η Δρ. Katherine Clegg Smith, επίκουρη καθηγήτρια στη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Bloomberg, ο τρόπος παρουσίασης του μηνύματος, για παράδειγμα το μέγεθος της γραμματοσειράς, η προβολή του ίδιου του προϊόντος και η έλλειψη καθορισμού της έννοιας “υπεύθυνα” δημιουργεί σαφές πρόβλημα ως προς την αποτελεσματικότητα του μέτρου. Σε παρόμοια συμπεράσματα κατέληξε και αντίστοιχη έρευνα της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Alcohol Justice.

Οι διαφημίσεις συνήθως περιέχουν προτροπές για διασκέδαση που υπερτερούν του μηνύματος για υπευθυνότητα, ενώ το ίδιο το σλόγκαν “απολαύστε υπεύθυνα” (drink responsibly) είναι αμφισβητούμενο κατά πόσο γίνεται 100% κατανοητό ως προς τον στόχο του από τους περισσότερους ανθρώπους. Μάλιστα, πολλές εταιρείες έχουν αντικαταστήσει κι αυτό ακόμα το μήνυμα με δικής τους έμπνευσης, μετριάζοντας την έντασή του κι εντάσσοντας το όνομα του ποτού, ώστε πρακτικά να το αξιοποιήσουν ακόμα περισσότερο για marketing και αυξημένες πωλήσεις.

Να σας πούμε την αμαρτία μας… κι εμείς όταν είδαμε για πρώτη φορά το “απολαύστε υπεύθυνα” σε διαφήμιση στα νιάτα μας δεν πολυκαταλάβαμε τι εννοούσε! Η φράση “ποτό και οδήγηση δεν πάνε μαζί” μας φαινόταν πάντα πολύ πιο ξεκάθαρη…