Τις σκέψεις του για τον θάνατο του Ayrton Senna καταθέτει ο Adrian Newey στην αυτοβιογραφία του, που κυκλοφόρησε αυτή την εβδομάδα με τίτλο “How to Build a Car” (Πώς να φτιάξεις ένα αυτοκίνητο).

Ο Newey εξηγεί στο βιβλίο του ότι η αρχική υπόθεση της Williams ήταν ότι το ατύχημα προκλήθηκε από αστοχία στην κολόνα του τιμονιού, η οποία είχε επανακατασκευαστεί πριν τον αγώνα, με τρόπο που μείωνε τη διάμετρό της σε ένα σημείο, για να βολεύει καλύτερα τον αείμνηστο πιλότο.

Η μελέτη του onboard πλάνου όμως από το μονοθέσιο του Michael Schumacher, που έδειχνε την FW16 του Senna να χάνει την πρόσφυση των πίσω τροχών, αλλά και δοκιμές αντοχής που πραγματοποιήθηκαν στο συγκεκριμένο σχέδιο, έδειξαν ότι η αιτία ήταν άλλη.

O Newey, μαζί με τους Frank Williams και Patrick Head βρέθηκαν αντιμέτωποι με την κατηγορία της ανθρωποκτονίας, από την οποία απαλλάχθηκαν τον Δεκέμβριο του 1997. Παρ’ όλο που αρνείται την υπαιτιότητα για τον θάνατο του Ayrton, δηλώνει ότι νιώθει τύψεις για τη δουλειά του στο συγκεκριμένο μονοθέσιο, και συνεπώς υπεύθυνος σε κάποιο βαθμό:

Ανεξάρτητα από το αν η κολόνα του τιμονιού προκάλεσε το ατύχημα ή όχι, δεν μπορεί κανείς να ξεφύγει από το γεγονός ότι ήταν ένα κακοσχεδιασμένο κομμάτι που δεν θα έπρεπε ποτέ να είχε επιτραπεί η τοποθέτησή του στο αυτοκίνητο. Ήμουν ένας από τους ανώτερους υπαλλήλους της ομάδας που σχεδίασε ένα μονοθέσιο, στο οποίο σκοτώθηκε ένας σπουδαίος άνθρωπος.

Αυτό για το οποίο νιώθω περισσότερη ενοχή δεν είναι ότι μια πιθανή αστοχία της κολόνας του τιμονιού προκάλεσε το ατύχημα, γιατί δεν πιστεύω ότι αυτό έγινε, είναι ότι τα θαλάσσωσα με την αεροδυναμική του μονοθεσίου. Τα έκανα μαντάρα στη μετάβαση από ενεργητική σε συμβατική ανάρτηση και σχεδίασα ένα μονοθέσιο που ήταν αεροδυναμικά ασταθές.

Ο Ayrton επιχείρησε να κάνει πράγματα που το μονοθέσιο δεν ήταν ικανό να κάνει. Είτε είχε ή δεν είχε κλατάρισμα, η επιλογή της εσωτερικής – ταχύτερης αλλά πιο ανώμαλης – γραμμής, με ένα μονοθέσιο ασταθές αεροδυναμικά, δεν θα έκανε εύκολο τον έλεγχο του μονοθεσίου ακόμα και για εκείνον.

Θα νιώθω πάντα έναν βαθμό υπευθυνότητας για τον θάνατο του Ayrton – αλλά όχι υπαιτιότητα.

Την υπόθεση του τραγικού ατυχήματος στην Imola, την πρωτομαγιά του 1994, και της δικαστικής διερεύνησης που ακολούθησε, είχε αναπτύξει αναλυτικά ο δρ. Χρήστος Δήμου στο παρακάτω άρθρο:

Ayrton Senna – In Memoriam