Μπορεί τα “μαύρα κουτιά” να θεωρούνται το επόμενο μεγάλο βήμα στην ασφάλεια και την ανάλυση ατυχημάτων, όμως μην περιμένετε να αξιοποιούνται μόνο για… καλούς σκοπούς στο μέλλον.

Βέβαια, οι ίδιες οι ασφαλιστικές εταιρείες -για τις οποίες είναι εδώ η συζήτηση- θεωρούν πως μόνο καλό θα κάνουν αν προχωρήσουν στα σχέδιά τους για παρεμβάσεις στην οδήγηση μέσω των μαύρων κουτιών. Οι συσκευές προς το παρόν μπορούν να αναγνωρίζουν την ταχύτητα, τις κινήσεις στο τιμόνι, το φρενάρισμα, τη θέση του οχήματος και άλλες οδηγικές παραμέτρους, όμως υπάρχει τεχνικά η δυνατότητα να ελέγχουν αν γίνεται χρήση κινητού τηλεφώνου, αποστολή και λήψη γραπτών μηνυμάτων και χρήση ραδιοφώνου.

Τα νέα έρχονται από την Αγγλία, όπου οι ααφαλιστικές εταιρείες, που ήδη έχουν πρόσβαση σε δεδομένα μαύρων κουτιών για ερευνητικούς λόγους, εξετάζουν το ενδεχόμενο να πιέσουν για υποχρεωτική χρήση των συσκευών στο άμεσο μέλλον, με σκοπό να καθορίζουν παραμετροποιημένα ασφάλιστρα ανάλογα την πραγματική συμπεριφορά του οδηγού. Στα… θετικά της ιδέας καταλογίζεται το ότι οι οδηγοί θα αναγκάζονται να προσέχουν στον δρόμο ώστε να μην ανεβαίνουν τα ασφάλιστρά τους. Στα αρνητικά, φυσικά, προκύπτουν ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων και η συνεχής αίσθηση παρακολούθησης που ίσως έχει αντίθετα αποτελέσματα από τα επιθυμητά τελικά στην οδήγηση. Η πρόβλεψη για το μέλλον λέει πως οι εταιρείες δεν θα ασφαλίζουν οδηγούς που αρνούνται να τοποθετήσουν το ανάλογο σύστημα ή θα τους χρεώνουν υπερβολικά.

Στην Αγγλία υπάρχει εδώ και χρόνια “κουλτούρα” χρέωσης της οδήγησης, αφού ισχύει ήδη σύστημα εισόδου σε πολυσύχναστες περιοχές του Λονδίνου, με το λεγόμενο “congestion charging” (πείτε το “διόδια” για το κέντρο της πόλης…), ενώ είναι η χώρα από την οποία ακούγονται ίσως οι περισσότερες φωνές για τη νέα εποχή χρέωσης των οδηγών με βάση τα χιλιόμετρα που κάνουν.