O Helmut Marko ξαναχτυπά με τον δικό του τρόπο. Αυτή τη φορά το “θύμα” ήταν ο Valtteri Bottas. Ο Marko έδωσε συνέντευξη στο Αυστριακό κανάλι, Servus TV, ενόψει την νέα σεζόν που ξεκινά σε 12 ημέρες.

Ποια είναι η προσωπική του εικόνα από τις δοκιμές που περάσαν;

Κανένας στις δοκιμές στην Ισπανία δεν άνοιξε τα χαρτιά του. Όταν κάποιος οδηγεί με 10 κιλά λιγότερο καύσιμα, αυτό είναι ένα κέρδος στο γύρο 3,5 δέκατα. Οι ρυθμίσεις του κινητήρα μπορούν να αλλάζουν, αυτό μπορεί να σου φέρει μέχρι ένα δευτερόλεπτο στο γύρο. Γι αυτό και παραμένουμε όλοι στα σκοτάδια. Αν ο πρώτος αγώνας της σεζόν γινόταν στην Βαρκελώνη, με τις ίδιες θερμοκρασίες τότε η Ferrari θα ήταν πολύ μπροστά.

Για την Ferrari:

H Ferrari είναι πολύ δυνατή, το μονοθέσιο είναι πολύ αξιόπιστο. Αυτή είναι η σύγκριση με την περσινή σεζόν. Αυτό με βάζει σε σκέψεις και επειδή γνωρίζω τον Sebastian πολύ καλά, ξέρω πως έχει προκαλέσει τον ταχύτερο του γύρο. Το βλέπει ο καθένας. Όταν το επιδεικνύει, τότε είναι η αυτοπεποίθηση και η γνώση για την ποιότητα του μονοθεσίου του πολύ μεγάλη.

Ένα από τα θέματα που προκάλεσαν την έκπληξη ήταν η επίθεση του Marko στον Bottas, λέγοντας ότι δεν είναι τόσο γρήγορος όσο είναι ο Lewis Hamilton.

Όπως έδειξε και στις δοκιμές στην Βαρκελώνη, ο Bottas δεν μπορεί να ακολουθήσει την ταχύτητα του Hamilton. Αν και η Mercedes έχει κάποιο τεχνικό θέμα δεν θα υπάρχει αυτό το 1-2 που είχαμε συνέχεια. Θα υπάρχουν και άλλοι οδηγοί μεταξύ τους. Παραμένω στην άποψη πως έχουμε το καλύτερο οδηγικό δίδυμο στο grid.

Για τη Red Bull:

Στις δοκιμές είχαμε μετά από συγκεκριμένα χιλιόμετρα είχαμε πάλι το ίδιο πρόβλημα. Αυτό δεν μας άφησε στην Ισπανία να κάνουμε την εξέλιξη που θέλαμε και αυτή που επιθυμούσαμε. Τώρα επεξεργαζόμαστε τις πληροφορίες. Παραδοσιακά πάντως στην Αυστραλία, όλες οι ομάδες φέρνουν νέα εξαρτήματα. Ποια εξαρτήματα από τα δικά μας θα είναι νέα θα το αφήσουμε για έκπληξη. Ένα μπορώ να πω με σιγουριά, το χρώμα θα είναι ίδιο.

Ποιο είναι το κλειδί να έχει μια ομάδα ένα πολύ δυνατό μονοθέσιο το 2017;

Πρέπει να δημιουργήσεις όσο περισσότερο κάθετη δύναμη γίνεται, χωρίς να διακυβεύεται η αντίσταση του αέρα. Το κριτήριο είναι: Ο οδηγός να μπορεί να φρενάρει αργά και η ταχύτητα στις στροφές ναι είναι υψηλότερη. Ακόμα και οι δυνάμεις στις στροφές, είναι κατά τουλάχιστον 50% ψηλότερες. Όλοι οι οδηγοί έχουν κάνει απίστευτες προπονήσεις στο λαιμό. Ο Max Verstappen έχει αυξήσει κατά τρία κιλά τη μυική του μάζα. Στις στροφές 3 και 9 στην Βαρκελώνη πηγαίνεις… γεμάτος αγωνία. Όπως είδαμε, ο Kimi Raikkonen στη στροφή 3 είχε έξοδο από την πίστα και αυτό δείχνει πόσο στο όριο οδηγούν οι πιλότοι και πόσο δύσκολο είναι τα μονοθέσια να οδηγηθούν ακόμα και από έμπειρους οδηγούς. Για μένα η μεγάλη διαφορά θα φανεί στους οδηγούς, όπου οι λιγότερο καλοί θα έχουν μεγαλύτερες δυσκολίες και οι έμπειροι θα μπορούν να διαχειρίζονται καλά τα μονοθέσια. Η σωματική καταπόνηση για μια απόσταση ενός GP θα γίνει φέτος το βασικό θέμα συζήτησης. Κινούμαστε με την F1 προς την σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν είμαστε ακόμα εκεί που θα θέλαμε να βρισκόμαστε. Για παράδειγμα οι έξοδοι διαφυγής είναι κατά την άποψη μου αρκετά μεγάλες. Δεν τιμωρείσαι αν κάνεις κάποιο οδηγικό λάθος και βγεις εκτός πίστας. Επίσης γιατί τα μονοθέσια έχουν υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης; Είναι καλοπληρωμένοι άνδρες, θα έπρεπε να περιμένουμε από αυτούς να πηγαίνουν στα όρια το σώμα τους. Μπορώ να θυμηθώ τις εποχές του Berger και του Piquet, όπου μπορούσες να δεις στο βάθρο πόσο μεγάλη καταπόνηση είχαν για να φτάσουν εκεί. Αυτό είναι καλό. Θέλω στην F1 να μπορούν να θαυμάσουν έναν οδηγό που δείχνει την εξαιρετική του απόδοση και να σκέφτεται: Απίστευτο! Κάτι τέτοιο δεν θα μπορούσα να το πιστέψω!

Η άποψη του για το DRS;

Πιστεύω πως το DRS πρέπει να φύγει, καθώς η κινούμενη πίσω πτέρυγα είναι ένα τεχνητό βοήθημα. Αυτό λένε και οι οδηγοί. Ένας καλός πιλότος θα πρέπει να μπορεί να περάσει και χωρίς το DRS.

O νέος ήχος από τους κινητήρες V6 και ποια η διαφορά με V8 και V12;

Έχει γίνει λίγο καλύτερος, αλλά φυσικά δεν έχει τον ήχο που είχε ένας V8 ή ένας V12 κινητήρας του παρελθόντος. Πιστεύω πως η έλλειψη ενδιαφέροντος σε σύγκριση με το παρελθόν, οφείλεται ακριβώς στον ήχο των κινητήρων.

Για τον Max Verstappen:

O Μax οδηγεί με θέληση και εμπιστοσύνη και μπλοφάρει. Επίσης έχει μια εικόνα, όπου οι άνθρωποι πλέον δεν τα βάζουν μαζί του, καθώς ξέρουν ότι ο ίδιος σε τέτοια θέματα δεν αστειεύεται.

Για τα νέα ελαστικά και τις αλλαγές που μπορούν να φέρουν στην F1:

Στην Ισπανία είδαμε ότι τα νέα ελαστικά της Pirelli κρατούν αρκετή ώρα. Με αυτές τις θερμοκρασίες στις δοκιμές ήταν ξεκάθαρο ότι θα υπήρχε στρατηγική ενός pitstop. Πιστεύω ότι στους αγώνες θα ακούμε λιγότερα teamradio προς τους οδηγούς για το ότι θα πρέπει να προσέχουν τα ελαστικά τους. Εύχομαι οι οδηγοί να πλησιάζουν πιο κοντά τους αντιπάλους τους και να τους ακολουθούν. Παλιότερα, σε τέτοιες καταστάσεις τα ελαστικά είχαν υπερθερμανθεί και οι οδηγοί είχαν άμεσα υποστροφή. Έτσι ήταν οι ισορροπίες των μονοθεσιών τότε. Εύχομαι οι προσπεράσεις να γίνουν πιο εύκολες.

Θα υπάρξει εξοικονόμηση καυσίμου στους πρώτους αγώνες;

Η εξοικονόμηση καυσίμου θα είναι ένα μεγάλο ζήτημα μόνο στον πρώτο αγώνα, καθώς οι πιλότοι θα είναι πολύ περισσότερο με τέρμα γκάζι. Έχουμε το 2017 5 κιλά παραπάνω καύσιμο, αλλά αυτό δεν αντισταθμίζει την αύξηση της απόδοσης από τους κινητήρες, τα ελαστικά και την αεροδυναμική.