[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]Lap Record
YEAR | DRIVER | TEAM | TIME |
---|---|---|---|
2004 | Kimi Raikkonen | West McLaren Mercedes | 1:45.108 |
Previous Winners
YEAR | DRIVER | TEAM | LAPS | TIME |
---|---|---|---|---|
2014 | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing | 44 | 1:24:36.556 |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 44 | 1:23:42.196 |
2012 | Jenson Button | Vodafone McLaren Mercedes | 44 | 1:29:08.530 |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 44 | 1:26:44.893 |
2010 | Lewis Hamilton | Vodafone McLaren Mercedes | 44 | 1:29:04.268 |
2009 | Kimi Raikkonen | Scuderia Ferrari Marlboro | 44 | 1:23:50.995 |
Previous Poles
YEAR | DRIVER | TEAM | TIME |
---|---|---|---|
2014 | Nico Rosberg | Mercedes AMG Petronas | 2:05.591 |
2013 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG Petronas | 2:01.012 |
2012 | Jenson Button | Vodafone McLaren Mercedes | 1:47.573 |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 1:48.298 |
2010 | Mark Webber | Red Bull Racing | 1:45.778 |
2009 | Giancarlo Fisichella | Force India F1 Team | 1:46.308 |
Previous Fastest Laps
YEAR | DRIVER | TEAM | LAP | TIME |
---|---|---|---|---|
2014 | Nico Rosberg | Mercedes AMG Petronas | 36 | 1:50.511 |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 40 | 1:50.756 |
2012 | Bruno Senna | Williams F1 Team | 43 | 1:52.822 |
2011 | Mark Webber | Red Bull Racing | 33 | 1:49.883 |
2010 | Lewis Hamilton | Vodafone McLaren Mercedes | 32 | 1:49.069 |
2009 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 38 | 1:47.263 |
Προεπισκόπηση της πίστας
Το Grand Prix Βελγίου διεξάγεται στην πίστα του Spa-Francorchamps, που παίρνει το όνομά της από τα μικρά γειτονικά της χωριά. Άλλοι οικισμοί, όπως το Malmedy και το Stavelot δίνουν το όνομά τους σε στροφές της πίστας, ενώ μέχρι το 2002 τμήμα της λειτουργούσε ως κανονικός δρόμος κυκλοφορίας όταν δεν διεξάγονταν αγώνες. Η αγαπημένη πίστα οδηγών κι οπαδών δίνει σπάνια βαρετούς αγώνες και η τοποθεσία της ανάμεσα στα καταπράσινα δάση και τους λόφους των Αρδεννών χαρίζει υπέροχα πλάνα σε επισκέπτες και τηλεοπτικό φακό.
Το βελγικό Grand Prix είχε παλιά πίστα μήκους 14 χιλιομέτρων μέχρι το 1970, περνώντας λίγο έξω από τα γύρω χωριά του Burnenville, του Malmedy, του Wavreumont, του Cheneux και του Francorchamps. Η Formula1 επέστρεψε στον τόπο το 1983, με την πίστα διαφοροποιημένη και με μειωμένο μήκος, περίπου στα 7 km. Η χάραξη της πίστας παραμένει σχεδόν ίδια μέχρι σήμερα, με εξαίρεση τη διαμόρφωση των κερμπς και το κομμάτι μεταξύ της γρήγορης στροφής Blanchimont και της πολύ αργής La Source, όπου πρωταγωνίστησαν αρκετές αλλαγές στο chicane της Bus Stop.
Στη σύγχρονη εποχή το Spa έχει φιλοξενήσει μνημειώδεις αγώνες και αξέχαστες στιγμές, όπως η χαώδης εκκίνηση και η σύγκρουση Schumacher-Coulthard το 1998, το προσπέρασμα του Hakkinen σε Zonta και Schumacher το 2000, τη μονομαχία Hamilton και Raikkonen στη βροχή το 2008. Ο Michael Schumacher έκανε το ντεμπούτο του σε αυτή την πίστα το 1991 με τη Jordan, πήρε την πρώτη του νίκη το 1992 με τη Benetton υπό βροχή και συνολικά έχει κερδίσει 6 φορές, ενώ δεύτερος στη σχετική λίστα νικητών είναι ο Ayrton Senna, με 5 νίκες, ακολουθούμενος από τον Jim Clark και τον Kimi Raikkonen, που έχουν από 4 νίκες.
Οδήγηση – Σχεδίαση
7 περίπου χιλιόμετρα και 19 στροφές, με ένα μείγμα κανονικών δρόμων και τμημάτων αποκλειστικής αγωνιστικής χρήσης, μεγάλες υψομετρικές διαφορές, γρήγορες, μέσες και ελάχιστες αργές στροφές… υπέροχο περιβάλλον. Αυτό είναι το Spa. Ο γύρος ξεκινά στη μικρή ευθεία μεταξύ του S της Bus Stop και της αργής φουρκέτας της La Source. Σε άλλα πρωταθλήματα η εκκίνηση έχει μεταφερθεί στην επόμενη ευθεία, κατηφορίζοντας προς την Eau Rouge.
Η La Source είναι η 1η στροφή και από τις πιο αργές του πρωταθλήματος, οδηγώντας σε 1η σχέση στο κιβώτιο και ταχύτητες των 65km/h. Η κάθοδος προς την διάσημη Eau Rouge επιτρέπει την επιτάχυνση μέχρι τα 290-300km/h και την 6η ταχύτητα. Η περίφημη ανηφορική στροφή οδηγείται πλέον σχεδόν με τέρμα γκάζι, με δισταγμό μόνο όταν το φορτίο καυσίμων είναι υψηλό, τα ελαστικά φθαρμένα ή το οδόστρωμα βρεγμένο.
Δύο σχολές υπάρχουν για το πέρασμα από εκεί. Η πρώτη προτείνει την τοποθέτηση αριστερά από νωρίς ώστε να εξαλειφθεί σχεδόν η πρώτη αριστερή κίνηση και να διατηρηθεί κατά το δυνατόν ευθεία η γραμμή μέχρι το τελευταίο apex στην κορυφή. Η δεύτερη προτείνει κανονικά άνοιγμα στα δεξιά ώστε να μπει το μονοθέσιο με μεγαλύτερη φόρα, μέχρι ο οδηγός να επιλέξει το λεπτό εκείνο σημείο στριψίματος δεξιά που θα του επιτρέψει να αποφύγει τη μεγάλη αναπήδηση λίγο μετά το κοίλωμα και θα μειώσει τις αντιστάσεις κατά την άνοδο.
Η μεγάλη ευθεία Kemmel που ακολουθεί είναι σημείο μεγάλων μαχών, πάνω στα κρίσιμα φρένα της για την αλληλουχία των στροφών Les Combes και Malmedy. Η είσοδος γίνεται με 3η ταχύτητα, trail braking και συνήθως αρκετό γλίστρημα, καθώς οι οδηγοί προσπαθούν να διατηρήσουν τη φόρα στο σύμπλεγμα χωρίς να το παρακάνουν και ανοίξουν υπερβολικά τη γραμμή τους στις εξόδους. Συνηθίζεται η διατήρηση στη μέση της πίστας μεταξύ των δύο στροφών, ώστε να υπάρχει φόρα για την κατηφόρα προς το πέταλο της Rivage. Απότομη κατηφόρα και φρένα σε αναπηδήσεις οδοστρώματος, καθώς οι οδηγοί προσπαθούν να μείνουν εσωτερικά, αποφεύγοντας το ακάθαρτο και συχνά γεμάτο υγρασία εξωτερικό τμήμα της στροφής. Το μυαλό παραμένει συγκεντρωμένο για την επόμενη αριστερή, στροφή 9, που απαιτεί στρίψιμο λίγο νωρίτερα από αυτό που υπαγορεύει το ένστικτο, λόγω υποστροφικής τάσης στην είσοδο όταν βρίσκεσαι ανοιχτά δεξιά.
Με 3η ταχύτητα και 150-160km/h οι οδηγοί στοχεύουν το εσωτερικό της στροφής και παίρνουν φόρα και το κατηφορικό κομμάτι που οδηγεί στην διπλή αριστερή Pouhon. Πολλοί οδηγοί έχουν πλέον αυτή σαν αγαπημένη τους στροφή της πίστας. Μπαίνουν με ελαφρύ τσίμπημα στο φρένο ή άφημα στο γκάζι και πρώιμο κατέβασμα ταχύτητας με 290+km/h, ενώ προσπαθούν να πετύχουν τις δύο κορυφές αγγίζοντας σχεδόν το εξωτερικό όριο της πίστας μεταξύ τους. Λίγη υπερβολή και η γραμμή ανοίγει επικίνδυνα, αναγκάζοντας σε δισταγμό στο γκάζι και απώλεια φόρας για την έξοδο. Διαγώνια κίνηση στη μικρή ευθεία ώστε να τοποθετηθούμε αριστερά για την δεξιά-αριστερή Fagnes, που θυμίζει αρκετά τη Les Combes, αλλά οι δύο εναλλάξ καμπές είναι μεγαλύτερης διάρκειας. Οι οδηγοί προσπαθούν να κρατήσουν φόρα και στροφές κινητήρα ψηλά ώστε να μείνουν με 3η ταχύτητα καθ’όλη τη διάρκεια της στροφής, αφήνοντας στο ενδιάμεσο στιγμιαία το γκάζι και επιταχύνοντας ομαλά για την έξοδο. Συνήθως αποφεύγονται τα κερμπς, ειδικά στο δεύτερο κομμάτι. Η δεξιά Stavelot που έρχεται σύντομα αντέχει παραπάνω χιλιόμετρα απ’ ότι δείχνει η οριζοντιογραφία, λόγω κλίσης στο εσωτερικό της και δυνατότητας χρήσης του κερμπ στην έξοδο. Με λίγο βίαιο στρίψιμο και στόχευση στο εσωτερικό της οι οδηγοί μπορούν να περάσουν με 4η-5η ταχύτητα και 250km/h, ενώ ευκολότερη κατάσταση αντιμετωπίζουν στην επόμενη, στροφή 15 του Paul Frere, όπου περνούν εύκολα με τέρμα γκάζι για να μπουν στο γρήγορο κομμάτι των συνεχόμενων ανοιχτών καμπών.
Τελευταία εξ’αυτών είναι η Blanchimont, που πλέον οδηγείται εύκολα με τέρμα το γκάζι και 300+km/h στην 7η ταχύτητα. Τα φρένα για το S της Bus Stop ρίχνουν τα μονοθέσια στα 70-80 km/h και τη 2η σχέση στο κιβώτιο, προσφέροντας άλλη μία ευκαιρία για προσπέρασμα, αν και το σφιχτό ενδιάμεσο τμήμα των δύο εναλλάξ στροφών δυσκολεύει τη συνέχεια της μονομαχίας μέσα στη στροφή ή στην έξοδό της. Με κατάλληλη επιλογή γραμμής είναι δυνατό να προετοιμαστεί το προσπέρασμα για τα φρένα της La Source, καθώς ξεκινά ένας ακόμα γύρος.
Απαιτήσεις Οδηγού – Μονοθεσίου
Το Spa είναι κατεξοχήν πίστα αεροδυναμικών απαιτήσεων, όπου τα μονοθέσια θα πρέπει να μπορούν να πετύχουν υψηλές ταχύτητες στις γρήγορες καμπές και να επιτρέπουν σταθερό φρενάρισμα και ομαλή, προοδευτική είσοδο στις στροφές. Οι οδηγοί συχνά προτιμούν ένα ελαφρά υποστροφικό στήσιμο, αποφεύγοντας τον κίνδυνο να τραβήξει υπερβολικά το μονοθέσιο στο εσωτερικό της η στροφή.
Η υψηλή τελική ταχύτητα είναι εξαιρετικά σημαντική, τόσο για την ευθεία που ακολουθεί την Eau Rouge, όσο και για το μεγάλο γρήγορο κομμάτι μεταξύ Stavelot και Bus Stop, στο πίσω μέρος. Τα ελαστικά καταπονούνται αρκετά, τόσο σε θέματα φθοράς της γόμας, όσο και καταπόνησης του ίδιου του σκελετού. Δεν υπάρχουν πολύ αργές στροφές, με εξαίρεση τη La Source και τη Bus Stop, που είναι έτσι κι αλλιώς μικρές σε διάρκεια, οπότε τα μαλακά ελαστικά είναι πρακτικά άχρηστα. Τα σκληρά ελαστικά προσφέρουν σταθερότητα στις παρατεταμένες στροφές και διάρκεια στην απόδοση. Με τις μεγάλες ευθείες και τα διαστήματα “ανάπαυσης” είναι δύσκολη η διατήρηση ιδανικής θερμοκρασίας στα ελαστικά, αλλά είναι ευκολότερη η συντήρηση των φρένων. Μέτριες απαιτήσεις και από τους κινητήρες, που πιέζονται μεν αρκετά στις ευθείες, αλλά έχουν αρκετό χρόνο για ψύξη.
Παρ’ όλ’ αυτά, η σημασία ενός δυνατού κινητήρα δεν πρέπει να υποτιμάται καθόλου, καθώς υπάρχουν μεγάλα διαστήματα με τέρμα το γκάζι, ειδικά το τελευταίο κομμάτι από τη Stavelot μέχρι τη Bus Stop. Οι οδηγοί δεν παραπονιούνται συνήθως για κούραση στο Spa, ενώ απολαμβάνουν την οδήγηση στην πίστα που είναι μάλλον αγαπημένη όλων. Το δύσκολο είναι να επιτευχθεί ένας καλός γύρος χωρίς λάθη, αφού τα 7 χιλιόμετρα κάνουν το γύρο στο Spa διπλάσιο σχεδόν σε μήκος από το συνηθισμένο και οι ευκαιρίες για στραβοτιμονιές είναι πολλές. Μεγαλύτερο πρόβλημα είναι αυτό τη συνεχούς συγκέντρωσης, αφού οι ανοιχτές καμπές και το μεγάλο μήκος της πίστας προκαλούν διαστήματα αδράνειας και πτώση στην απόδοση των οδηγών στον αγώνα. Ο καιρός είναι απρόβλεπτος και η βροχή παραμονεύει πάντα…[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]