Sauber_rear_wing_Melbourne

Από το αυστραλιανό GP το F1Grip.gr ξεκινάει μία σειρά τεχνικών άρθρων όπου θα παρουσιάζονται όλα αυτά που μας έκαναν εντύπωση σε κάθε GP. Η προσφορά και η γνώμη των αναγνωστών είναι όχι μόνο ευπρόσδεκτη αλλά και απαραίτητη ώστε να μπορέσουμε μαζί να κατανοήσουμε και –ως ένα βαθμό – να αναλύσουμε τις τεχνικές πτυχές της F1.

Σε πρώτη φάση, θεωρήσαμε ότι η Redbull και η McLaren ήταν οι δύο ομάδες που, από τεχνικής πλευράς, μας προσέφεραν το περισσότερο υλικό στο πρώτο GP της χρονιάς.

Redbull

Το χαρακτηριστικό των πρώτων φετινών κατατακτήριων δοκιμών ήταν η απόλυτη κυριαρχία του Vettel. Οι πιο παρατηρητικοί όμως πρόσεξαν ότι ο Γερμανός (αλλά και ο Webber) δεν χρησιμοποίησε το σύστημα ανάκτησης κινητικής ενέργειας (KERS) σε κανέναν από τους γρήγορους γύρους του. Αρχικά, επικράτησε η θεωρία ότι οι Redbull ήταν εφοδιασμένες με ένα mini-KERS, το οποίο θα τους ήταν χρήσιμο μόνο στην εκκίνηση του αγώνα. Η πραγματική (;) εξήγηση ήταν τελικά αρκετά πιο απλή και δόθηκε δια στόματος Christian Horner, ο οποίος παραδέχθηκε ότι το KERS αφαιρέθηκε και από τα 2 μονοθέσια της ομάδας για λόγους αξιοπιστίας το Σάββατο το πρωί.

Το mini-KERS ίσως να ήταν μια καταπληκτική ιδέα για το χρόνου όπου η κατανομή βάρους δεν θα είναι προκαθορισμένη βάσει κανονισμών. Ένα τέτοιο σύστημα θα έδινε τη δυνατότητα στην ομάδα που το χρησιμοποιούσε να «φορτώσει» τα μονοθέσιά της με περισσότερο έρμα, με αποτέλεσμα να μπορεί να διαφοροποιήσει σημαντικά την κατανομή βάρους μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα. Άλλωστε, όπως δήλωσε ο επικεφαλής της Redbull: «Εσείς οι δημοσιογράφοι το παρακάνατε αλλά μάλλον δώσατε στονAdrian μια ιδέα».

Το δεύτερο αξιοσημείωτο στοιχείο σχετικά με την ομάδα του Milton Keynes ήταν η εμπρός πτέρυγα και ο τρόπος με τον οποίον αυτή παραμορφωνόταν στις υψηλές ταχύτητες. Η μέχρι τώρα άποψη ήταν ότι οι πτέρυγες των Redbull παραμορφώνονται κατά τον κατακόρυφο άξονα όταν σε αυτές ασκείται κατακόρυφο φορτίο. Στο GP της Αυστραλίας φάνηκε ότι ο λόγος της παραμόρφωσης είναι μάλλον η παράλληλη προς το έδαφος δύναμη (οπισθέλκουσα) που ασκείται στην πτέρυγα. Με αυτόν τον τρόπο, η πτέρυγα δεν παραμορφώνεται κατακόρυφα αλλά περιστρέφεται γύρω από τον εγκάρσιο της άξονα όπως φαίνεται σε αυτή τη φωτογραφία.

Μία εναλλακτική εκδοχή είναι ότι η πτέρυγα παραμένει άκαμπτη και η παραμόρφωση προκαλείται σε κάποιο άλλο μέρος του μονοθεσίου, πιθανώς στα κατακόρυφα στελέχη που συγκρατούν την πτέρυγα ή ακόμα και στο ρύγχος.

Το σημαντικό είναι ότι αυτή η διάταξη ουσιαστικά παρακάμπτει, με έξυπνο τρόπο, τους κανονισμούς της FIA, οι οποίοι απαγορεύουν τα κινητά αεροδυναμικά βοηθήματα και έτσι η ομάδα της Redbull έχει ένα σημαντικότατο πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της.

McLaren

Η ομάδα της McLaren αποτέλεσε, για πολλούς, την έκπληξη του πρώτου αγώνα της χρονιάς. Από την μετριότατη έως κακή εικόνα των χειμερινών δοκιμών κατάφερε να είναι ταχύτερη όλων, πλην του Vettel. Για να το επιτύχει αυτό, αναγκάστηκε να υιοθετήσει ορισμένες σημαντικές αλλαγές στα μονοθέσιά της.

Πρώτη αλλαγή ήταν το σύστημα εξαγωγής του κινητήρα. Από τις χειμερινές δοκιμές φάνηκε ότι η υπερπολύπλοκη αρχική διάταξη δεν απέδιδε όπως έπρεπε ενώ επιπλέον δημιουργούσε προβλήματα αξιοπιστίας. Οι μηχανικοί της McLaren ήταν αρκετά «γενναιόδωροι» ώστε να προσφέρουν στην κάμερα του BBC ένα πλάνο με την θέση των απολήξεων της νέας εξάτμισης.

McLaren_exhausts_Melbourne

Η δεύτερη σημαντική αλλαγή, η οποία ουσιαστικά ήταν αποτέλεσμα της πρώτης, ήταν ο νέος διαχύτης. Λόγω πίεσης χρόνου, το συγκεκριμένο σχέδιο κατασκευάστηκε από τιτάνιο και όχι από ίνες άνθρακα, όπως έχει αναφερθεί ήδη σε προηγούμενο άρθρο του F1Grip. Επιπλέον, για να αποφευχθεί η οποιαδήποτε παραμόρφωση λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που αναπτύσσονται στην περιοχή, ο διαχύτης ήταν επικαλυμμένος με zircotec, μία ουσία η οποία δημιουργεί ένα θερμικό φράγμα με αποτέλεσμα τα θερμικά φορτία του κινητήρα να μην «περνούν» στον διαχύτη.

Η επιλογή αυτή κόστισε σημαντικά σε βάρος, αν αναλογιστούμε τη θέση του διαχύτη και την απόστασή του από το κέντρο μάζας του μονοθεσίου, κάτι το οποίο επιβεβαιώθηκε και από τον Martin Whitmarsh. Βέβαια, όπως φάνηκε εκ των υστέρων, το μειονέκτημα αυτό υπερκαλύφθηκε από την αρμονική συνεργασία του νέου διαχύτη με το σύστημα εξαγωγής, ενώ ανακοινώθηκε ότι τα μονοθέσια της McLaren στον αγώνα της Μαλαισίας θα φέρουν ανθρακονημάτινους διαχύτες, όπως ήταν αναμενόμενο.

McLaren_titanium_diffuser

Sauber

Η αξιοπρεπέστατη εικόνα της Sauber, η οποία είδε και τα δύο μονοθέσια της εντός των βαθμών, επισκιάστηκε λίγο μετά τον τερματισμό του αγώνα όταν ανακοινώθηκε ότι οι δύο πίσω πτέρυγες ήταν εκτός κανονισμών, με αποτέλεσμα να αποκλειστούν και οι δύο οδηγοί της ελβετικής ομάδας. Ο λόγος του αποκλεισμού ήταν η πάνω επιφάνεια του ανώτερου πτερυγίου της πίσω αεροτομής. Σύμφωνα με τον τεχνικό διευθυντή της ομάδας James Key, οι συγκεκριμένες πτέρυγες βρέθηκαν εκτός κανονισμών λόγω ενός προβλήματος στη διαδικασία ελέγχου της εν λόγω επιφάνειας.

Sauber_rear_wing_Melbourne