Flashback | Το Ισπανικό Grand Prix του 1994

To Ισπανικό Grand Prix ήταν ο πέμπτος αγώνας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος για τη σεζόν του 1994, της οποίας τα γεγονότα μέχρι εκείνο το σημείο είχαν σοκάρει ολόκληρο το κοινό του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Ήταν το δεύτερο Grand Prix έπειτα από το τραγικό Σαββατοκύριακο της Imola, όπου ο Rubens Barrichello τραυματίστηκε και οι Senna, Ratzenberger έχασαν τη ζωή τους. Με το Σπορ να προσπαθεί ακόμα να συνειδητοποιήσει την απώλεια των δύο οδηγών, ακολούθησε άλλο ένα σοβαρό ατύχημα, αυτήν τη φορά στο Monaco (το επόμενο GP από αυτό της Imola). Εκεί, ο Karl Wendlinger χτύπησε με δύναμη στο Neuvelle Chicane και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο, όπου παρέμεινε σε κωματώδη κατάσταση για αρκετές εβδομάδες.

Το κλίμα στα paddock δεν ήταν πλέον το καλύτερο δυνατό, καθώς με τέσσερα σοβαρά ατυχήματα στους δύο τελευταίους αγώνες είχε γίνει εμφανές πως πρέπει να ληφθούν μέτρα για την ασφάλεια των οδηγών. Στο Grand Prix του Monaco ανακοινώθηκε η θέσπιση της GPDA (Grand Prix Driver’s Association), ενώ αποφασίστηκαν και έκτακτες τεχνικές αλλαγές στα μονοθέσια.

Η πρώτη «παρτίδα» των συγκεκριμένων αλλαγών ήταν προγραμματισμένη για το Grand Prix της Ισπανίας, και περιελάμβανε κάποιες τροποποιήσεις στην εμπρός αεροτομή και στους διαχύτες των μονοθεσίων.

Στο Monaco οι Williams και Simtek αγωνίστηκαν μόνο με ένα μονοθέσιο, τιμώντας έτσι τους Senna και Ratzenberger. Για το Ισπανικό Grand Prix όμως, οι δύο αυτές ομάδες προσέλαβαν αντίστοιχα τους David Coulthard και Andrea Montermini ως αντικαταστάτες τους. Επίσης η Lotus τοποθέτησε τον Alex Zanardi στο δεύτερο μονοθέσιο της, λόγω σοβαρού τραυματισμού Pedro Lamy σε δοκιμές στο Silverstone.

Στα αγωνιστικά, ο Michael Schumacher έχοντας κερδίσει τους τέσσερις πρώτους αγώνες της χρονιάς βρισκόταν με μεγάλη διαφορά πρώτος στην κούρσα του τίτλου, ενώ ο Damon Hill είχε στο ενεργητικό του μόλις 7 βαθμούς.

Με το Γερμανό λοιπόν να έχει «ξεφύγει» στη βαθμολογία, το Ισπανικό Grand Prix θα ήταν μια ευκαιρία για τους αντιπάλους του να μειώσουν τη διαφορά.

Η νεοσυσταθείσα GPDA αποφάσισε την εγκατάσταση ενός πρόχειρης κατασκευής chicane στη γρήγορη στροφή Nissan, η οποία βρισκόταν πριν από τη φουρκέτα La Caixa, σαν πρόσθετο μέτρο ασφαλείας.

spain 1994 chicane

Το πρωί του Σαββάτου όμως είχαμε άλλο ένα άσχημο συμβάν, με τον Andrea Montermini να χάνει τον έλεγχο της Simtek στην έξοδο της τελευταίας στροφής και να χτυπά με δύναμη στις μπαριέρες. Ο Ιταλός υπέστη κατάγματα στα πόδια, χωρίς περεταίρω συνέπειες.

Την pole position κατέκτησε ο Michael Schumacher με τη Benetton, ενώ η Williams του Damon Hill θα μοιραζόταν μαζί του την πρώτη σειρά της εκκίνησης. Πίσω τους ακολουθούσαν οι Mika Hakkinen (McLaren-Peugeot) και JJ Lehto (Benetton) ενώ την εξάδα συμπλήρωσαν οι Barrichello με Jordan και Alesi με Ferrari. Ο πρωτοεμφανιζόμενος Coulthard θα εκκινούσε από την 9η θέση.

Στην εκκίνηση, οι Schumacher, Hill και Hakkinen διατήρησαν τις θέσεις τους ενώ πιο πίσω ο Alesi κατάφερε να ανέβει 4ος, περνώντας τους Barrichello και Lehto. O Coulthard κέρδισε και αυτός θέσεις στην εκκίνηση και βρισκόταν στην 6η θέση μετά από το τέλος του πρώτου γύρου.

Από εκεί και έπειτα, ο Schumacher άρχισε να απομακρύνεται με άνεση από τον Hill, ενώ ο αγώνας κυλούσε ομαλά. Τότε, όταν ήρθε η ώρα για το πρώτο pit stop του Γερμανού, έγινε εμφανές πως η Benetton αντιμετώπιζε προβλήματα με το κιβώτιό της. Αργότερα φάνηκε πως η B194 είχε κολλήσει στην 5η ταχύτητα και πως ο Γερμανός θα έπρεπε να συνεχίσει έχοντας στη διάθεσή του μόνο αυτήν.

Ο Schumacher κατάφερε να ολοκληρώσει το pit stop του χωρίς να του σβήσει το μονοθέσιο και επέστρεψε στην πίστα μπροστά από τον Hakkinen, που ήταν πλέον στη δεύτερη θέση με τον Hill να τον ακολουθεί. Ο Βρετανός είχε πέσει στην κατάταξη σαν συνέπεια του δικού του pit stop.

Οι Hill και Hakkinen όμως γρήγορα έφτασαν την πληγωμένη Benetton και πέρασαν εύκολα, όμως λίγο αργότερα ο Φιλανδός θα έπρεπε να επισκεφτεί τα box της ομάδας του για το δικό του ανεφοδιασμό.

Καθώς ο Michael αναγκαστικά θα συνέχιζε τον αγώνα του κολλημένος στην 5η ταχύτητα, έπρεπε με κάποιον τρόπο να καταφέρει να κινείται σε σχετικά ανταγωνιστικούς ρυθμούς. Γρήγορα προσάρμοσε το οδηγικό του στυλ, διαλέγοντας ασυνήθιστες γραμμές στις φουρκέτες και στις καμπές έτσι ώστε να κρατά τον κινητήρα του σε ωφέλιμο φάσμα λειτουργίας. Σύντομα ο ρυθμός του έφτασε να είναι κατά μέσο όρο κάτω από δύο δευτερόλεπτα στο γύρο πιο αργός από ότι ήταν πριν κολλήσει το κιβώτιο.

Αργότερα δήλωσε πως η εμπειρία του από τους αγώνες του Group C με τη Mercedes τον βοήθησαν στο να φέρει εις πέρας αυτό το καθήκον.

H κατάταξη διατηρήθηκε μετά από το δεύτερο γύρο των ανεφοδιασμών, ενώ και πάλι η B194 κατάφερε να ολοκληρώσει το pit stop χωρίς να σβήσει. Τώρα όμως ο Schumacher ήταν λίγα δευτερόλεπτα μπροστά από τον Hakkinen, που τον έφτανε με γοργούς ρυθμούς και ετοιμαζόταν να του αποσπάσει τη δεύτερη θέση. Ο κινητήρας της Peugeot όμως δεν έκανε το χατίρι στο Φιλανδό, ο οποίος εγκατέλειψε στον 48ο γύρο.

Η καρό σημαία έπεσε με νικητή τον Hill και τον Schumacher δεύτερο, που κατάφερε τελικά να ολοκληρώσει τον αγώνα.

Η εγκατάλειψη του Hakkinen έδωσε την τρίτη θέση στο Lehto, o οποίος επίσης αργότερα αντιμετώπισε προβλήματα με τον κινητήρα του. Η τελευταία θέση του βάθρου τελικά πήγε στον Blundell με την Tyrrell, αφού ο Brundle με την άλλη McLaren εγκατέλειψε με λίγους γύρους να απομένουν ενώ ήταν τρίτος. Τη βαθμολογούμενη εξάδα έκλεισαν οι Alesi (Ferrari), Pierluigi Martini (Minardi) και Eddie Irvine (Jordan).

H επικράτηση του Damon Hill στο συγκεκριμένο αγώνα ήταν ζωτικής σημασίας για τον ίδιο και την ομάδα του, αφού αποτέλεσε την πρώτη νίκη της Williams για το 1994. Η ομάδα του Sir Frank είχε μεγάλη ανάγκη από αυτό το αποτέλεσμα, που της έδωσε την απαιτούμενη ψυχολογική ώθηση για τη συνέχεια της σεζόν.

  • flashback
  • schumacher
  • hill
  • hakkinen
  • Spain
  • barcelona
  • spanish gp