Δεν είναι η πρώτη φορά που ο κόσμος της Formula1 ασχολείται με τις κινήσεις του Lewis Hamilton εντός πίστας και ειδκότερα εν ώρα μάχης. Στη Μαλαισία, εκτός από τα θεαματικά του προσπεράσματα ανεβαίνοντας το grid, έδωσε στον κόσμο κι άλλη μια φάση να συζητάει, αυτή τη φορά με τις πολλαπλές αλλαγές γραμμής μπροστά από το Ρώσο Vitaly Petrov της Renault… Ας δούμε καρέ καρέ τί συνέβη…

Αφού ο Hamilton έχει προσπεράσει τον Petrov στην τελευταία στροφή αλλάζοντας τη γραμμή του και βγαίνοντας με φόρα από την εσωτερική, ο Ρώσος διατηρείται πίσω από τον Βρετανό κι ετοιμάζεται να αντεπιτεθεί, όπως είχε πετυχημένα κάνει ένα γύρο νωρίτερα. Ο Hamilton ξεκινάει να κινείται διαγώνια όπως συνηθίζεται στην ευθεία όπου η επόμενη στροφή είναι δεξιά (Κ1). Ξαφνικά αποφασίζει να κινηθεί πιό απότομα για να βγάλει από το slipstream τον Petrov και ο Ρώσος ακολουθεί.

ham-pet-sepang10 1ham-pet-sepang10 2ham-pet-sepang10 3

Συνεχίζουν για λίγα μέτρα στην ίδια γραμμή και ο Hamilton αλλάζει εκ νέου τη θέση του, με τον Petrov ξανά να ακολουθεί με μικρή καθυστέρηση.

ham-pet-sepang10 4ham-pet-sepang10 5ham-pet-sepang10 6

Ενώ όλοι περιμένουν κάπου εδώ ο Hamilton να σταματήσει να κινείται δεξιά κι αριστερά και να επιλέξει μέχρι τέλους την αμυντική εσωτερική, ο Βρετανός επαναλαμβάνει την προηγούμενη κίνηση και ξαναβρίσκεται στην εξωτερική, με τον Petrov να ακολουθεί.

ham-pet-sepang10 7ham-pet-sepang10 8ham-pet-sepang10 9

Τη στιγμή αυτή είναι η πρώτη φορά που ο Petrov κάνει πρώτος την κίνηση βουτώντας στην εσωτερική, με τον Hamilton να αντιδρά ακαριαία και να διαλέγει -αυτή τη φορά οριστικά- την εσωτερική αμυντική γραμμή.

ham-pet-sepang10 10ham-pet-sepang10 11ham-pet-sepang10 12

Εκεί μένει μέχρι το apex της Κ1 χωρίς να ανοίξει τη γραμμή του και η μονομαχία λαμβάνει τέλος, αφού στην επερχόμενη αριστερή ο Petrov δεν καταφέρνει να πάρει την απαραίτητη φόρα για να επιτεθεί με αξιώσεις στην Κ4.

ham-pet-sepang10 13

Ο κανονισμός της FIA αναφέρει ότι οι κριτές οφείλουν να ερευνήσουν οποιαδήποτε “μη νόμιμη παρεμπόδιση μια νόμιμης προσπάθειεας για προσπέρασμα άλλου οδηγού”. Σε άλλο παράρτημα του κανονισμού και συγκεκριμένα για τα προσπεράσματα αναφέρεται κατά λέξη: “Το προσπέρασμα, ανάλογα τις συνθήκες, μπορεί να εκτελεστεί είτε από δεξιά είτε από αριστερά. Πάντως, κινήσεις που μπορούν να εμποδίσουν άλλους οδηγούς, όπως περισσότερες από μια αλλαγές κατεύθυνσης για υπεράσπιση θέσης, σκόπιμο στρίμωγμα ενός αυτοκινήτου πέρα από την άκρη της πίστας ή όποια άλλη μη-κανονική αλλαγή διεύθυνσης απαγορεύονται αυστηρά. Όποιος οδηγός φαίνεται ένοχος οποιασδήποτε από τις άνω παραβάσεις θα αναφερθεί στους κριτές της συνάντησης”.

Από τα παραπάνω καταλαβαίνουμε ότι δεν ορίζεται συγκεκριμένη ποινή, αλλά κάθε φορά οι κριτές έχουν την ευθύνη να απονείμουν δικαιοσύνη κατά το δοκούν. Εξάλλου, το αν η “υπεράσπιση θέσης” σχετίζεται με το ποιός κάνει πρώτος την κίνηση δημιουργεί τεχνικό ζήτημα, χωρίς βέβαια να αλλάζει την ουσία και το προφανές ανά περίπτωση.

Overtaking, according to the circumstances, may be carried
out on either the right or the left.
However, manoeuvres liable to hinder other drivers, such
more than one change of direction to defend a position,
deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or
any other abnormal change of direction, are strictly prohibited.
Any driver who appears guilty of any of the above offences will
be reported to the stewards of the meeting.

Η αλήθεια είναι ότι ο Hamilton εκτελεί κάθε του κίνηση στην ευθεία πρώτος, οπότε δε μπορεί εύκολα και με το γράμμα του νόμου να κατηγορηθεί ότι μπλοκάρει τον Petrov. Εξάλλου, από τη στιγμή που ο Hamilton αντιδρά σε κίνηση του Petrov (παίρνοντας την εσωτερική στο τέλος) δεν ξαναλλάζει γραμμή. Φυσικά, άσχετα με το γράμμα του νόμου και οποιοδήποτε τεχνικό κόλλημα, η ουσία είναι πως σε καμία περίπτωση οι κινήσεις του Hamilton δε συμφώνησαν με το κοινό αίσθημα περί δίκαιου racing. Από την άλλη δε θυμόμαστε κανένα μεγάλο οδηγό που να έχει κερδίσει τον τίτλο του σκληρού αντιπάλου στις μονομαχίες χωρίς να έχει προκαλέσει αντίστοιχες αντιδράσεις! Διαλέξτε και πάρτε!