Spa2010_Live_Schumacher_Bus_Stop

Το δεύτερο DriveAlyze This από τον τελευταίο αγώνα της χρονιάς αφορά αποκλειστικά τον Michael Schumacher και την τεχνική του. Ειδικό θέμα εδώ είναι η αλλαγή της κατανομής των πιέσεων των φρένων στους δύο άξονες υπό δύσκολες συνθήκες.

Ο Schumacher πάντα τραβούσε τα βλέμματα όταν άλλαζε πολλές φορές την κατανομή των φρένων στη διάρκεια ενός γύρου. Η ρύθμιση γίνεται από ειδικό μοχλό χαμηλότερα από το τιμόνι και πρέπει να αποσπαστεί το ένα χέρι. Στο άρθρο αυτό θα μελετήσουμε αυτή τη διαδικασία σε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα φάση του γύρου δοκιμαστικών του Schumacher.

Βρισκόμαστε στην δεύτερη μεγαλύτερη ευθεία της πίστας, μεταξύ των στροφών 10 και 11. Λίγο πριν βάλει 7η ταχύτητα, ο Schumacher πειράζει την κατανομή των φρένων ενόψει της δυνατής επιβράδυνσης για την αριστερή Στροφή 11.

MS_AD_brakebalance_1

Την Στροφή 11 ακολουθούν διαδοχικά η δεξιά Στροφή 12 και η αριστερή Στροφή 13, σε ένα συνδυασμό chicane αρκετά σφιχτό. Πολύ κοντά ακολουθεί η επίσης αριστερή Στροφή 14, σε απόσταση λίγο πάνω από τα 100m.

abu_dhabi_13_14

Ο Michael μπαίνει με 2η ταχύτητα στην Στροφή 13 και ετοιμάζεται να πάρει την επίσης αριστερή Στροφή 14, που ακολουθεί πολύ σύντομα. Από τα έντονα φρένα της Στροφής 11 μέχρι την 13 δεν υπάρχει ευκαιρία για ρυθμίσεις, αφού οι γρήγορες εναλλαγές στροφών απαιτούν τα δύο χέρια στο τιμόνι, ενώ και τα φρένα δεν χρησιμοποιούνται πρακτικά καθόλου μέσα στο chicane.

MS_AD_brakebalance_2a

Ο Michael βγαίνει από την Στροφή 12 και στην έξοδο βάζει 3η ταχύτητα…

MS_AD_brakebalance_2

Ενώ το τιμόνι δεν έχει καν ισιώσει ακόμα και ενώ κλάσματα δευτερολέπτου πριν έχει βάλει 3η ταχύτητα με το δεξί του χέρι, βγάζει το αριστερό από το τιμόνι και φτάνει το μοχλό της κατανομής πέδησης.

MS_AD_brakebalance_3

Για ένα μικρό διάστημα οδηγά με το ένα χέρι, καθώς ο μοχλός δεν είναι… κουμπί αφής…

MS_AD_brakebalance_4

Αμέσως ξαναβάζει το αριστερό χέρι στο τιμόνι…

MS_AD_brakebalance_5

Και κλάσματα δευτερολέπτου αργότερα, με το χέρι που μόλις ανέβασε, χτυπάει τον αριστερό μοχλό πίσω από το τιμόνι για να ξαναβάλει 2η σχέση, καθώς τσιμπάει το φρένο για να έρθει στην επιθυμητή ταχύτητα και τροχιά για τη Στροφή 14.

MS_AD_brakebalance_6

Δεν μπορούμε να ξέρουμε σίγουρα προς τα ποιόν άξονα μετατοπίζει την ισορροπία της πέδησης ο Schumacher.Υποθέτουμε,όμως, ότι από τη στιγμή που άλλαξε κατανομή και πριν τα δυνατά φρένα της Στροφής 11, την πρώτη φορά θα ήθελε περισσότερη πίεση στον εμπρός άξονα και την δεύτερη φορά στον πίσω. Αυτό γιατί στα δυνατά φρένα της Στροφής 11 το μονοθέσιο “γονατίζει” βίαια προς τα εμπρός, οι εμπρός τροχοι πιέζονται περισσότερο και άρα μπορεί να εφαρμοστεί μεγαλύτερη πίεση στα φρένα χωρίς να μπλοκάρουν, ενώ οι πίσω τροχοί θα μπλόκαραν ευκολότερα με μεγάλη πίεση στα φρένα. Στην Στροφή 14 η ταχύτητα είναι σχετικά μικρή και το μονοθέσιο χρειάζεται απλά ένα “τσίμπημα” στα φρένα, που εκτός από την επιβράδυνση για είσοδο με την κατάλληλη ταχύτητα, χρησιμοποιείται βοηθητικά για την τοποθέτηση του μονοθεσίου ενόψει της επερχόμενης στροφής (μικρό “τίναγμα” στο πίσω μέρος).

Αμέσως μετά, αλλάζει εκ νέου την κατανομή, στην άνεση της ευθείας πριν την Στροφή 15.

MS_AD_brakebalance_7

Στα παραπάνω αξίζει να σημειώσουμε τα εξής:

Η απόσταση μεταξύ των κέντρων των Στροφών 13 και 14, μεταξύ των οποίων ο Michael κάνει αυτή τη διαδικασία, είναι μόλις 120m, ενώ το μονοθέσιο μένει πρακτικά σε ευθεία για περίπου 90m το μέγιστο. Η διάρκεια κίνησης μεταξύ των 2 στροφών είναι περίπου στα 2.5 δευτερόλεπτα, ενώ σχεδόν για μόλις 1.5sec το τιμόνι βρίσκεται σε ευθεία θέση. Το αριστερό χέρι φεύγει με το που μπαίνει η 3η σχέση (με το δεξί) και επιστρέφει στο τιμόνι για να μπει την 2η (με το ίδιο χέρι που μόλις άλλαξε κατανομή πέδησης). Είναι αρκετά ενδιαφέρον το γεγονός πως η κίνηση δεν εμφανίζει κανένα σπάσιμο σε γραμμές, καμία ανωμαλία στις αλλαγές των ταχυτήτων (και άρα τις στροφές του κινητήρα, βάσει αναγκών κάθε φάσης), με τον Γερμανό να συγχρονίζει εντυπωσιακά τις κινήσεις του και να διατηρεί τη φόρα του. Η άνεση αυτή, κατηγορηματικά, δεν υπήρχε στους πρώτους αγώνες του Schumacher φέτος.