Ήρθε η ώρα να φορέσουμε τα καπέλα μας από αλουμινόχαρτο και να μιλήσουμε για τη McLaren-Honda.

Έχει γίνει αποδεκτό πλέον, ακόμα και από τους φανατικούς φίλους της ιστορικής ομάδας, ότι το εγχείρημα McLaren-Honda έχει αποτύχει. Όταν ανακοινώθηκε πριν από μερικά χρόνια η αναβίωση της Άγγλο-Ιαπωνικής συμμαχίας, οι προσδοκίες, ιδιαίτερα του κοινού που αναπολούσε τις ασπροκόκκινες εποχές του Senna, ήταν μεγάλες.

Όλοι οι εμπλεκόμενοι ήξεραν ότι η αρχή θα ήταν δύσκολη. Ήταν προετοιμασμένοι για μερικές εγκαταλείψεις και κανείς δεν περίμενε νίκες με το καλημέρα. Η προσγείωση στην πραγματικότητα όμως, ιδιαίτερα στις χειμερινές δοκιμές, ήταν άτσαλη. Περνάμε στο 2016, και η McLaren, που σε αυτό το σημείο σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο θα πλησίαζε σιγά σιγά την κορυφή, σταθεροποιείται στο midfield. Ο κινητήρας εξακολουθεί να είναι αδύναμος, η ομάδα επιμένει στο size-zero και η συνολική απόδοση είναι αυτή που θα περιμέναμε από τους πρώτους αγώνες του 2015.

Έρχεται το 2017, το μεγάλο στοίχημα. Αλλαγές κανονισμών και μία χρονιά στην οποία πριν από τρία χρόνια, οι Ιάπωνες υπόσχονταν ότι θα κατακτούσαν νίκες. Τα πράγματα είναι ντροπιαστικά άσχημα, και λίγοι πιστεύουν ότι υπάρχει περιθώριο ανάκαμψης όχι σε σημείο διεκδίκησης νικών (όνειρο θερινής νυκτός πλέον), αλλά αξιοπρεπούς και μερικώς ανταγωνιστικής παρουσίας. Εμείς όπως έχουμε εκφράσει αρκετές φορές τόσο εδώ όσο και στις εκπομπές μας, δεν πιστεύουμε ότι η ομάδα στην παρούσα της μορφή, μπορεί να επανέλθει δια της κανονικής οδού.  Είτε πρέπει να έρθει μια αλλαγή κανονισμών στους κινητήρες, την οποία η Honda θα αρπάξει από τα μαλλιά, είτε κάποια βοήθεια από άλλο κατασκευαστή ή/και τη FIA.

Θα γίνει όμως κάτι τέτοιο; Μπορεί η McLaren να περιμένει μέχρι τότε; Και αν τελικά έρθει όντως κάποια βοήθεια, μπορούμε να εμπιστευτούμε τη Honda στο ότι θα την εκμεταλλευτεί όπως πρέπει;

Και εδώ είναι που ξεκινούν οι θεωρίες συνωμοσίας. Μας επιτρέπετε να κάνουμε μια υπόθεση; Η McLaren το ξέρει ότι η συνεργασία με τη Honda δε δουλεύει και θέλει να στραφεί σε άλλο προμηθευτή. Αν όμως σπάσει αυτή το συμβόλαιο πρώτη, θα χρειαστεί να πληρώσει ρήτρες αποδέσμευσης και αποζημιώσεις από την τσέπη της, συν ότι χάνει την οικονομική υποστήριξη του Ιάπωνα κολοσσού.

Να θυμίσουμε για τι είδους υποστήριξη μιλάμε; Δωρεάν παροχή κινητήρων, κάλυψη του μισού μισθού των οδηγών, και ένα τεράστιο ποσό σε μετρητά σαν χορηγία. Και αν η McLaren πάει, στη Mercedes για παράδειγμα, θα χρειαστεί να αρχίσει να πληρώνει πάλι τους κινητήρες από την τσέπη της. Η McLaren, δεν είμαστε σίγουροι αν βρίσκεται σε θέση να αντέξει ένα οικονομικό χτύπημα ύψους 100 εκατομμυρίων ή παραπάνω αυτήν τη στιγμή.

(Εκατό εκατομμύρια σε αξία περίπου η οικονομική υποστήριξη της Honda, συν κάποια αποζημίωση για το λύσιμο της συνεργασίας, συν τα χρήματα που θα χρειαστούν για την πελατειακή χρήση των κινητήρων Mercedes).

Οπότε τι μπορεί να κάνει; Αν με κάποιο τρόπο η Honda σπάσει το συμβόλαιο πρώτη, τότε η McLaren θα λάβει αυτή τις μεγάλες αποζημιώσεις, πιθανότατα ολόκληρο το συμφωνηθέν ποσό του 2018 ή μεγάλο μέρος του, πράγμα που θα της επιτρέψει να ψάξει ανενόχλητη για άλλους κινητήρες.

Τα τόσα πολλά, δημόσια υποτιμητικά σχόλια της ομάδας προς τον κινητήρα, που συνοδεύονται και από αντίστοιχης ποσότητας επιδοκιμασίες για το σασί, έχουν δημιουργήσει στο κοινό την εντύπωση πως για όλα φταίει η Honda, και αυτό είναι που θέλει η McLaren. Θέλει να λυθεί η συνεργασία με τους Ιάπωνες, αλλά από δική τους πρωτοβουλία.

Και να πούμε και κάτι άλλο, με αφορμή τη συζήτηση για την απόδοση; Είναι αδύνατο να γνωρίζουμε το ποσοστό για το οποίο ευθύνεται ο κινητήρας για τους χρόνους που γράφονται στην πίστα. Είναι κάτι που δε μπορεί να αποδειχθεί, η McLaren το γνωρίζει, και το χρησιμοποιεί υπέρ της.

Δε μπορούμε να μιλήσουμε υποθετικά για την πιθανή απόδοση του συγκεκριμένου μονοθεσίου με τον κινητήρα, ας πούμε, της Mercedes, γιατί το Γερμανικό σύνολο έχει άλλες διαστάσεις και χωροταξία, πράγμα που σημαίνει ότι αν τοποθετηθεί στη McLaren, αυτή θα πρέπει να αλλάξει σχεδιαστικά. Οπότε, ερχόμαστε και πάλι στην παραπάνω δήλωση, ότι είναι αδύνατο να γνωρίζουμε ακριβώς το ποσοστό στο οποίο ευθύνεται η Honda για την ταχύτητα της MCL32. Η ταχύτητα με την αξιοπιστία όμως είναι δύο διαφορετικά πράγματα, και αυτό που γνωρίζουμε σίγουρα για τον κινητήρα της Honda, είναι ότι με δυσκολία συμπληρώνει απόσταση αγώνα.

Θα καταφέρει η McLaren να ξεφύγει από τη δύσκολη αυτή κατάσταση; Συμφωνείτε με τη θεωρία μας; Θα θέλαμε να ακούσουμε τις δικές σας απόψεις στα σχόλια.