Ακόμα και πριν ξεκινήσει η χρονιά, υπήρχαν αρκετές συζητήσεις για το αν οι νέοι κανονισμοί θα επηρεάσουν τις μάχες μέσα στην πίστα. Πλέον, έπειτα από την ολοκλήρωση τεσσάρων αγώνων,   μπορούμε να κοιτάξουμε και να προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε μερικούς παράγοντες που ευθύνονται για την αλλαγή του τοπίου.

Ας ξεκινήσουμε, κοιτώντας τρεις βασικούς τύπους προσπερασμάτων, καθώς και άλλους παράγοντες που συμβάλλουν στην υπάρχουσα κατάσταση:

Κινήσεις στα φρένα

Πριν από μερικές εβδομάδες εξηγήσαμε τον τρόπο με τον οποίο οι νέοι κανονισμοί επηρέασαν το φρενάρισμα. Μπορείτε να θυμηθείτε εκείνη μας την υπόθεση πατώντας εδώ.

Για τους λόγους που συζητήσαμε τότε, η ικανότητα πέδησης των αυτοκινήτων έχει αυξηθεί, με αποτέλεσμα οι ζώνες φρεναρίσματος να είναι συντομότερες. Οι οδηγοί είναι πλέον περισσότερο διστακτικοί στο να πραγματοποιούν βουτιές, εξαιτίας του μικρότερου χρονικού και κατά συνέπεια χωρικού περιθωρίου που έχουν.

Πιστεύουμε ότι αρκετές φάσεις των προηγούμενων χρόνων, δε θα μπορούσαν να επαναληφθούν φέτος ακόμα και σε πανομοιότυπες συνθήκες. Η πρώτη στροφή του Bahrain είναι ένα αρκετά καλό σημείο αναφοράς για αυτό το επιχείρημα, καθώς οι οδηγοί που επιχείρησαν να περάσουν στα φρένα ήταν αρκετά λιγότεροι. Εδώ πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι μιλάμε για προσπεράσματα που γίνονται αποκλειστικά στις ζώνες φρεναρίσματος, και δεν πρέπει να τα μπερδεύουμε με αυτά που ξεκινούν λόγω DRS και τελειώνουν στα φρένα.

Στην Κίνα, το βρεγμένο οδόστρωμα στον αγώνα επηρέασε αρνητικά την ικανότητα πέδησης των μονοθεσίων, επιμηκύνοντας τις ζώνες φρεναρίσματος και δίνοντάς μας έναν σχετικά αυξημένο αριθμό κινήσεων στα φρένα σε σχέση με το Sakhir. Όμως και πάλι, αυτές πραγματοποιούνταν με αρκετά μεγαλύτερη δυσκολία σε σχέση με τις άλλες χρονιές.

To βρεγμένο οδόστρωμα της Κίνας όμως μας έδωσε τις δύο εντυπωσιακές κινήσεις του Vettel σε Ricciardo και Raikkonen, και οι δύο σε ζώνες φρεναρίσματος, πράγμα που μας κάνει να αναρωτιόμαστε αν κάτι τέτοιο θα ήταν εφικτό σε φυσιολογικές συνθήκες.

Έξοδοι αργών στροφών/παράλληλη κίνηση

Και πάλι το Bahrain και η Κίνα μπορούν να μας δώσουν αρκετά χειροπιαστά παραδείγματα τέτοιων προσπερασμάτων, μιας και διαθέτουν δύο πολύ ιδανικά σημεία, τα οποία έχουν αποτελέσει textbook σημεία εκτέλεσης αυτού του είδους κινήσεων στο παρελθόν.

Το παρακάτω video είναι αρκετά διαφωτιστικό. Προσέξτε το πώς ο Hamilton στη συγκεκριμένη περίπτωση εκμεταλλεύεται την καλύτερη έξοδο από την πρώτη στροφή για να ξαναπεράσει το Rosberg:

Στο Bahrain, οι μάχες που πραγματοποιούνται από την πρώτη στροφή μέχρι το επόμενο μεγάλο σημείο φρεναρίσματος μειώθηκαν πολύ σε αριθμό. Οι οδηγοί μας έδωσαν την εντύπωση ότι δε μπορούν πλέον να εκμεταλλευτούν μια καλή έξοδο από την αργή Στροφή 1 για να βρεθούν πλάι στον προπορευόμενο το ίδιο αποτελεσματικά με τον τρόπο που το έκαναν μέχρι και πέρυσι.

Για αυτήν την υπόθεση, υπάρχει μία εξήγηση: Το αυξημένο πλάτος των πίσω ελαστικών, σε σχέση και με τις μεγαλύτερες αεροδυναμικές αντιστάσεις (θυμίζουμε ότι η αντίσταση του αέρα είναι ανάλογη με το τετράγωνο της ταχύτητας, οπότε όσο ένα μονοθέσιο επιταχύνει, τόσο μεγαλύτερο είναι το εμπόδιο που συναντάει), έχουν συντελέσει στο να μικρύνουν και οι ζώνες επιτάχυνσης. Με λίγα λόγια, τα μονοθέσια κάνουν καλύτερες εξόδους από τις αργές στροφές και φτάνουν γρηγορότερα στο σημείο όπου δε μπορούν να επιταχύνουν άλλο.

Στην Κίνα, το ιδανικότερο σημείο στο οποίο ένας οδηγός μπορεί να εκμεταλλευτεί μια καλή έξοδο, είναι η Στροφή 6.

Προσπεράσματα στην ευθεία

Κατά την άποψή μας, το μεγαλύτερο πρόβλημα σε αυτόν τον τομέα είναι ότι τα μονοθέσια απλά δε βρίσκονται αρκετά κοντά στον προπορευόμενό τους όταν βγαίνουν στην ευθεία. Το όνειρο κάθε οδηγού, και το αιώνιο σιωπηρό του αίτημα προς τους σχεδιαστές πίστας είναι αργές στροφές, που οδηγούν σε μεγάλες ευθείες. Όσο πιο γρήγορα κινείται ένα μονοθέσιο, τόσο περισσότερους στροβιλισμούς παράγει, πράγμα που κάνει δυσκολότερο το έργο του αυτοκινήτου που ακολουθεί. Τα φετινά μονοθέσια είναι πολύ πιο ευαίσθητα σε αυτόν τον τομέα, για αυτό και οι οδηγοί δυσκολεύονται να κολλήσουν στον μπροστινό τους κατά την έξοδο των γρήγορων στροφών. Έτσι αδυνατούν να βρεθούν αρκετά κοντά εγκαίρως για να πραγματοποιήσουν προσπέρασμα.  Η αρχική απόσταση μεταξύ δύο μονοθεσίων που κυνηγιούνται στην ευθεία είναι μεγαλύτερη σε σχέση με πέρυσι, επειδή η ταχύτητα εξόδου του οδηγού που ακολουθεί είναι μικρότερη. Πρέπει να θυμόμαστε κάτι πολύ σημαντικό: Το πόσο γρήγορο είναι ένα αυτοκίνητο στην ευθεία, αφορά το χρόνο που χρειάζεται για να την καλύψει, όχι την τελική του ταχύτητα.

Έχουν γίνει πολλές συζητήσεις για το αν το DRS έγινε λιγότερο αποτελεσματικό φέτος, και επικρατούν δύο απόψεις. Εμείς, στο προηγούμενό μας άρθρο είχαμε πάρει την πρωτοβουλία στο να εκφράσουμε τη μία από αυτές, και θα συζητήσουμε αναλυτικά για αυτό το θέμα όταν μπορέσουμε να το εξετάσουμε περισσότερο.

Ελαστικά

Ο ρόλος των ελαστικών είναι και αυτός αρκετά σημαντικός. Η αντοχή τους αυξήθηκε σε σχέση με πέρυσι, και η διαφορά απόδοσης μεταξύ των διαθέσιμων τύπων έχει μικρύνει. Έτσι, οι οδηγοί έχουν την τάση να ανταγωνίζονται με ελαστικά που βρίσκονται περίπου στην ίδια κατάσταση, ενώ ακόμα και στις αντίθετες περιπτώσεις, η διαφορά δεν είναι αρκετή για να κάνει το προσπέρασμα το ίδιο εύκολο με τις προηγούμενες χρονιές. Επιπλέον, όπως αναφέραμε και παραπάνω όταν μιλούσαμε για το βρεγμένο οδόστρωμα της Κίνας, όσο καλύτερη είναι η κατάσταση του ελαστικού, τόσο αυξάνεται και η ικανότητα του μονοθεσίου στην επιτάχυνση και το φρενάρισμα. Και όπως είπαμε αρκετές φορές μέχρι τώρα, όσο πιο αποτελεσματικά εκτελούνται αυτές οι δύο ενέργειες, τόσο πιο μικρά είναι και τα χρονικά περιθώρια για εμπλοκή σε μάχη. Αυτός είναι και ο λόγος που σε συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης, όπως στο βρεγμένο ή σε καταστάσεις όπου τα ελαστικά έχουν φθαρεί αρκετά, τα προσπεράσματα αυξάνονται, επειδή το περιθώριο στο οποίο μπορεί να υπάρξει απώλεια πρόσφυσης, άρα και χρόνου, είναι μεγαλύτερο.

Παράγοντες υπερθέρμανσης

Στη Ρωσία είδαμε ένα αρκετά ενδιαφέρον σενάριο, με το Lewis Hamilton να λαμβάνει ξανά και ξανά την οδηγία από την ομάδα του να κρατήσει απόσταση ασφαλείας από τον Kimi Raikkonen. Τα μονοθέσια της Formula 1 ψύχονται από τον ατμοσφαιρικό αέρα που εισέρχεται στα ψυγεία και τους αγωγούς των φρένων. Μήπως το μεγαλύτερό πλάτος των αυτοκινήτων, και το αυξημένο αεροδυναμικό τους αντίκρυσμα, έχουν επιπτώσεις στην ποσότητα αέρα που είναι διαθέσιμος για τους αγωγούς του μονοθεσίου που ακολουθεί; Θα δούμε κι άλλα περιστατικά όπου οι οδηγοί θα κρατούν απόσταση ασφαλείας από τον μπροστινό τους για να αποφύγουν προβλήματα υπερθέρμανσης, ή πρόκειται για μεμονωμένο γεγονός;

Το μόνο σίγουρο είναι πως το τεχνικό και αγωνιστικό κομμάτι του φετινού Παγκοσμίου Πρωταθλήματος μας έχει προσφέρει ήδη αρκετά θέματα προς συζήτηση, που θα συνεχίσουμε να αναφέρουμε για το υπόλοιπο της σεζόν.

Διαβάστε επίσης: Αυξημένες αντιστάσεις και προσπεράσματα – Μια αναπάντεχη παρενέργεια