Max Verstappen. Ένα όνομα που ακούγεται (και θα ακούγεται) ολοένα και περισσότερο στα paddocks της Formula 1. Αυτό γιατί πέρα από τις εξαιρετικές του εμφανίσεις, τόσο στα καρτ μέχρι πέρυσι όσο και στη European Formula 3 φέτος, ο έφηβος πήρε τη μεγάλη απόφαση και του χρόνου θα βρίσκεται στη Formula 1, στο cockpit της Toro Rosso.

Ωστόσο ας ξεκινήσουμε πρώτα με τη μέχρι τώρα πορεία του Verstappen. Έχοντας αρχίσει να κάνει karting στην ηλικία των 7, από το 2006 έτρεξε σε αρκετά πρωταθλήματα στην Ολλανδία και το Βέλγιο. Το 2010 ο Verstappen ξεκίνησε διεθνή πρωταθλήματα karting, με την CRG, και στο παγκόσμιο πρωτάθλημα KF3 τερμάτισε δεύτερος, αλλά κατέκτησε τα WSK Euro και World Series. Έπειτα κέρδισε ξανά το WSK Euro Series. To 2012 έτρεξε ως οδηγός της Intrepid, κατακτώντας στην κατηγορία KF2 το WSK Master Series και το South Garda Winter Cup. To 2013 επέστρεψε στην CRG και κέρδισε το Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα τόσο με kart KF όσο και με KZ (εξατάχυτα). Tην ίδια χρονιά κέρδισε το παγκόσμιο πρωτάθλημα στα εξατάχυτα, την υψηλότερη κατηγορία στα kart. Φέτος ξεκίνησε αγώνες μονοθεσίων, αρχικά με το Florida Winter Series, οπού πήρε δύο νίκες σε 12 αγώνες, ενώ επικεντρώθηκε στη Εuropean F3, όπου μέχρι στιγμής έχει κατακτήσει 8 νίκες σε 27 αγώνες, με έξι από αυτές να είναι σερί. Βρίσκεται αυτή τη στιγμή δεύτερος στην βαθμολογία με έξι αγώνες να απομένουν.

Είναι άραγε η μεταγραφή στην ομάδα της Faenza η σωστή κίνηση για έναν αναμφίβολα ταλαντούχο οδηγό, αλλά και για την Toro Rosso;

Max Verstappen

Θα γίνει ο πρώτος έφηβος που θα είναι επίσημος πιλότος της Formula 1. Αλλά υπάρχει αυτή η ανάγκη για τον Verstappen;

Ένα από τα μεγάλα ερωτηματικά είναι το κατά πόσο ο Verstappen είναι ώριμος οδηγικά για τη Formula 1. Μία μόλις χρονιά σε μονοθέσια, και μάλιστα σχετικά αδύναμα, όπως αυτά της F3, φαίνεται λίγη σε μία περίοδο που οι οδηγοί περνούν αρκετά χρόνια σε μονοθέσια χαμηλότερων κατηγοριών. Παραδείγματα υπάρχουν πολλά, όπως ο Kevin Magnussen, που βρίσκεται σε μονοθέσια από το 2008, ενώ στην F1 βρέθηκε το 2014, τέσσερα χρόνια μετά το ντεμπούτο του στην F3 και έχοντας κάνει 157 επίσημους αγώνες με μονοθέσια.

Βέβαια υπάρχουν και παραδείγματα οδηγών που ήρθαν με λιγότερους αγώνες από τον Verstappen. Ο Ολλανδός μέχρι να φτάσει στον πρώτο αγώνα του 2015 θα έχει τρέξει 45 επίσημους αγώνες, 33 στην F3 και άλλους 12 στο Florida Winter Series, που έτρεξε τον περασμένο Ιανουάριο. Αντιθέτως, ο Kimi Raikkonen έφτασε στην F1 το 2001 με 23 αγώνες σε μονοθέσια και προσωρινή Super Licence.

Ένας άλλος παράγοντας είναι αυτός της ψυχολογίας. Θα μπορέσει ένας τόσο νέος οδηγός να αντέξει την πίεση ώστε να φέρει αποτελέσματα, έχοντας μία τόσο καλή πορεία στα καρτ και την F3; Και ακόμα χειρότερα, σε περίπτωση σημαντικών λαθών, θα μπορέσει να ξεπεράσει το πρόβλημα και το ψυχολογικό βάρος; Σε αυτό το σημείο να θυμίσουμε πως ο Romain Grosjean χρειάστηκε βοήθεια από την ψυχολόγο του ώστε να ξεπεράσει το άγχος μετά τα συνεχή λάθη του 2012 και τις κακές εμφανίσεις στην αρχή του 2013. Έτσι κατάφερε να φέρει πολύ καλά αποτελέσματα στο δεύτερο μισό της χρονιάς και να αλλάξει τη φήμη του προς το καλύτερο.

To αν ο Verstappen έχει ταλέντο δε χωρά αμφιβολία. Έχει τις δυνατότητες να πρωταγωνιστήσει, ωστόσο δεν πρέπει να ξεχάσουμε την πολιτική της Toro Rosso. Αν δεν πετύχεις, φεύγεις. Οδηγοί όπως ο Liuzzi, o Speed, o Buemi, o Alguersuari και πλέον ο Vergne, δεν έφεραν επιθυμητά, για τον Dietrich Mateschitz και τον Helmut Marko, αποτελέσματα και αποχώρησαν. Και αυτό είναι αρκετά επώδυνο και για την υπόλοιπη καριέρα τους, όπως έχουν αποδείξει οι παραπάνω οδηγοί. Μόνο ο Liuzzi κατάφερε να συνεχίσει στην F1 με άλλη ομάδα. Βέβαια το πρόγραμμα νέων οδηγών της Red Bull είναι από τα πιο επιτυχημένα στην F1 και έτσι ο Max έχει τις πιθανότητες με το μέρος του.

Toro Rosso

Όσο για την Toro Rosso (και κατ’ επέκταση τη Red Bull) είναι η καλύτερη επιλογή ο Max Verstappen;

Το πρόγραμμα νέων οδηγών της Red Bull έχει κάποια μεγάλα ταλέντα στη λίστα της. Πιθανώς κάποιες άλλες επιλογές να ήταν καλύτερες για την Toro Rosso και σε συνδυασμό με αυτό να ωριμάσει οδηγικά και ψυχολογικά ο Verstappen οδηγώντας σε κάποια άλλα πρωταθλήματα. Οι επιλογές της Toro Rosso θα μπορούσαν κάλλιστα να είναι οι:

Carlos Sainz Jr., 19 ετών: Ο γιος του 2 φορές πρωταθλητή του WRC, Carlos Sainz, ήταν μέτριος την περασμένη χρονιά, με τη δέκατη θέση στο GP3, φέτος όμως έχει ανεβάσει την απόδοσή του, όντας πρώτος με άνεση στο πρωτάθλημα της Formula Renault 3.5. Φημολογείται πως μέχρι το τέλος της τωρινής σεζόν θα κάνει το ντεμπούτο του σε αγώνα της Formula 1, οδηγώντας για την Caterham, ενώ έχει οδηγήσει ήδη μονοθέσιο F1.

Alex Lynn, 20 ετών: Ένα από τα ανερχόμενα ταλέντα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Το 2013 ήταν τρίτος στη βαθμολογία του European F3, αλλά φέτος είναι ο πρωτοπόρος του πρωταθλήματος του GP3 και με σχετική άνεση.

Pierre Gasly, 18 ετών: Βρίσκεται στην τρίτη του χρονιά σε μονοθέσια. Πέρυσι κατέκτησε το Eurocup Formula Renault 2.0, ενώ φέτος έχει εντυπωσιάσει με τη σταθερότητά του, καθώς βρίσκεται δεύτερος στη Formula Renault 3.5, παρά το γεγονός πως δεν έχει κατακτήσει νίκη μέχρι στιγμής.

Η Red Bull ωστόσο έκρινε πως για να πάρει τον Verstappen θα έπρεπε να δώσει τη θέση, γιατί η Toro Rosso είναι το μεγάλο της πλεονέκτημα, και αυτό που πιθανότατα έπεισε τον 16χρονο να επιλέξει αυτήν και όχι τη Mercedes.

Σίγουρα μία θέση στη Formula 1 είναι πολύ δελεαστική, και έτσι ο Verstappen λέγεται πως απέρριψε ένα καλό οικονομικά συμβόλαιο και μία θέση στο GP2, που του προσέφερε η Mercedes για να ενταχθεί στο πρόγραμμα νέων οδηγών της.

Επίλογος

Πρόκειται για προσωπική άποψη, φυσικά, αλλά ο Max Verstappen μάλλον βιάζεται για το μεγάλο βήμα. Η επιτυχία στην F1 δεν εξαρτάται μόνο από την ταχύτητα του οδηγού, την οποία αποδεδειγμένα ο Max έχει, αλλά και από άλλους παράγοντες, που ο Verstappen πιθανώς δεν έχει εξελίξει πλήρως. Μία ή δύο ακόμα χρονιές σε χαμηλότερες κατηγορίες ίσως τον ωφελήσουν περισσότερο. Η επιλογή του GP2 ή του GP3 είναι πολύ καλή, καθώς οι οδηγοί τρέχουν σε πίστες που αγωνίζονται και μονοθέσια της F1, και έτσι τις μαθαίνουν καλύτερα. Επίσης, ιδιαίτερα στο GP2, οι οδηγοί τρέχουν σε… συνθήκες F1, με τη διαχείριση των ελαστικών να είναι κρίσιμη, μεγάλη (σε σχέση με την F3) διάρκεια αγώνα και άλλους τομείς που θυμίζουν τους αγώνες της κορωνίδας του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ένα τέτοιο βήμα θα ήταν πολύ καλό για τον Verstappen αφού θα έκανε μία πιο ομαλή προσαρμογή και θα έμπαινε στη Formula 1 γνωρίζοντας πολύ περισσότερα πράγματα, όντας ακόμα αρκετά νέος.

Παράλληλα, η Toro Rosso θα μπορούσε να δώσει ευκαιρίες σε κάποιο άλλο από τα ανερχόμενα αστέρια των ακαδημιών της, οι οποίοι φέτος κάνουν εξαιρετική δουλειά στα πρωταθλήματα που συμμετάσχουν, όντας επίσης περισσότερο ώριμοι από τον Verstappen.

Η ηλικία του Verstappen δεν είναι πρόβλημα από μόνη της. Ωστόσο ο Ολλανδός δεν έχει βρεθεί ακόμα σε καταστάσεις που θα συναντήσει στην F1. Η προσαρμογή θα είναι δύσκολη και με τις απαιτήσεις μεγάλες, η προσπάθεια του Verstappen δεν αποκλείεται να στεφθεί με αποτυχία, κάτι που φυσικά δεν είναι αντάξιο των δυνατοτήτων του.

Κανείς δεν εγγυάται πιθανή αποτυχία του Verstappen και ούτε φυσικά την εύχεται, αλλά μία μεταγραφή στην F1 σε τέτοια ηλικία είναι πιθανό να επηρεάσει τον μέλλοντικό οδηγό της Toro Rosso αρνητικά όσον αφορά την καριέρα του γενικότερα, όχι μόνο την απόδοσή του το 2015. Σε κάθε περίπτωση, ελπίζουμε ο Max να μας διαψεύσει και να πετύχει στην Formula 1.