Η Monza είναι μια πίστα με ιδιαίτερες απαιτήσεις τόσο από τους οδηγούς όσο και από τα μονοθέσια. Ας δούμε συνοπτικά ποια χαρακτηριστικά πρέπει να έχει ένα αυτοκίνητο για να τα πάει καλά στη φημισμένη αγωνιστική διαδρομή:

Δυνατός κινητήρας

Ό,τι πιο λογικό, μια πίστα με μεγάλες ευθείες χρειάζεται και την ανάλογη ιπποδύναμη. Αυτό που ξεχνούν πολλοί όμως είναι ότι η μεγάλη ιπποδύναμη δε σε βοηθάει μόνο στην τελική ταχύτητα, αλλά και στις γρήγορες στροφές. Πώς; Η ομάδα με το πιο δυνατό μοτέρ του grid, θα έχει την πολυτέλεια να βάλει μεγαλύτερη κλίση στις αεροτομές της. Η επιπλέον ισχύς σε σχέση με τις άλλες ομάδες θα της επιτρέψει να αντισταθμίσει τις απώλειες λόγω αντιστάσεων, συνδυάζοντας έτσι την ταχύτητα στις ευθείες με το κράτημα στις Lesmo, την Ascari και την Parabolica.

Rosberg Monza 2014

Αεροδυναμική απόδοση

Υπάρχει η λανθασμένη αντίληψη ότι η αεροδυναμική δεν παίζει μεγάλο ρόλο στη Monza. Στη Monza μπορεί να μη χρειάζεσαι παραγωγή υψηλού επιπέδου κάθετης δύναμης, χρειάζεσαι όμως όσο το δυνατόν μικρότερες αεροδυναμικές αντιστάσεις. Ένα καλό μονοθέσιο μπορεί να παράγει κάθετη δύναμη χωρίς τεράστιες ποσότητες αντιστάσεων, και αυτό είναι κάτι που στη Monza φαίνεται.

Red Bull 2014 Monza

Μηχανική πρόσφυση

Όπως είπαμε και παραπάνω, η κάθετη δύναμη (άρα και η πρόσφυση που προσφέρει) είναι μειωμένη στο ελάχιστο. Αυτό αυξάνει το ρόλο της πρόσφυσης που προέρχεται από τα ελαστικά και τις αναρτήσεις. Επιπλέον, η καλή μηχανική πρόσφυση βοηθάει πάρα πολύ στην επιτάχυνση από τις εξόδους των αργών στροφών. Και όπως ξέρουμε, στη Monza αυτά τα σημεία είναι αρκετά και καίριας σημασίας (Πρώτη στροφή, Roggia).

Williams Monza 2014

Φρένα

Με τόσες μεγάλες, δυνατές, επίπονες επιβραδύνσεις το μονοθέσιο χρειάζεται ένα σύστημα πέδησης κορυφαίο όχι μόνο σε απόδοση, αλλά και σε αίσθηση. Μην ξεχνάμε πως το μειωμένο αεροδυναμικό φορτίο επηρεάζει και αυτόν τον τομέα, με τον εξής τρόπο: Όσο περισσότερη κάθετη δύναμη παράγει ένα μονοθέσιο, τόσο μεγαλύτερο «βάρος» πατάει στα ελαστικά όταν αυτό βρίσκεται σε κίνηση. Με το αεροδυναμικό φορτίο μειωμένο στο ελάχιστο λοιπόν, οι πιθανότητες μπλοκαρίσματος κατά το φρενάρισμα αυξάνονται.

GP ITALIA F1/2014

Καλό μπροστινό μέρος

Η Ascari είναι μια στροφή που απαιτεί τέλειο ζύγισμα και κατευθυντικότητα από το μονοθέσιο, καθώς η εκτέλεση ενός καλού περάσματος από εκεί μοιάζει με χορογραφία: Φρένα, πάτημα στο kerb αριστερά, αναπήδηση, επιμονή στο δεξιό παρατεταμένο κομμάτι της στροφής και απότομη αλλαγή κατεύθυνσης προς στο αριστερό kerb, που θα σε βγάλει στην ευθεία, με ελαφρύ πάτημα εκτός των ορίων της πίστας. Χρειάζεται προσοχή όμως στο δεύτερο κομμάτι της στροφής (τη δεξιά καμπή). Η ακραίες ρυθμίσεις στην ισορροπία κρατήματος που δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στο μπροστινό μέρος μπορούν να τιμωρήσουν τον οδηγό σε εκείνο το σημείο.

Παρόμοιες απαιτήσεις έχει και η διάσημη στροφή με τη μεταβλητή ακτίνα, η Parabolica, στην οποία όμως χρειάζεται και σταθερό πίσω μέρος έτσι ώστε ο οδηγός να μπει πιο εύκολα στο γκάζι για τη μεγάλη ευθεία.

GP ITALIA F1/2014

Ένα συγκεντρωμένο οδηγό

Δεν υπάρχει πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο από το να χάσει κανείς τα φρένα στη Monza, ειδικά στην πρώτη στροφή. Κάθε χρόνο βλέπουμε οδηγούς να συνεχίζουν ευθεία εκεί, κάνοντας παράλληλα ελιγμούς αποφυγής των σοφά τοποθετημένων κώνων. Λόγω της φύσης της πίστας τα λάθη στη Monza έρχονται εύκολα, και είναι ιδιαίτερα επίπονα. Η ασφαλτόστρωση της Parabolica έχει μειώσει αισθητά τον κίνδυνο εγκατάλειψης σε ενδεχόμενο λάθος εκεί, όμως η απώλεια χρόνου εξακολουθεί να τιμωρεί τους οδηγούς.

raikkonen_007_ferrari_pirelli