Ο δρόμος για την ελεύθερη κυκλοφορία αυτόνομων οχημάτων χωρίς οδηγό είναι δύσκολος και γεμάτος νομικά εμπόδια, τουλάχιστον προς το παρόν.

Το αντίστοιχο «Υπουργείο Μεταφορών» (Department of Motor Vehicles – DMV) της Πολιτείας της Καλιφόρνια σχεδιάζει να επιβάλει στα αυτόνομα οχήματα να κυκλοφορούν πάντα με την παρουσία οδηγού με δίπλωμα οδήγησης στην καμπίνα, άσχετα αν δεν επεμβαίνει καθόλου ο ίδιος στην πλοήγηση. Οι κανονισμοί αυτοί δεν αρέσουν ιδιαίτερα στη Google, η οποία έχει επενδύσει μεγάλα ποστά και χρόνο για την ανάπτυξη τέτοιας τεχνολογίας και τα οχήματά της κάνουν εκτεταμένες δοκιμές στους δρόμους στα δυτικά των ΗΠΑ.

Σύμφωνα με τον υπεύθυνο του προγράμματος, Chris Urmson:

Αυτό διατηρεί το παλιό καθεστώς και δεν καταφέρνει να επιτρέψει στην τεχνολογία αυτή να φτάσει στο απόγειο των δυνατοτήτων της. Έχουμε ακούσει άπειρες ιστορίες ανθρώπων που θέλουν να μετακινηθούν, αλλά δεν μπορούν να οδηγήσουν, που θέλουν ένα αυτόνομο αυτοκίνητο σήμερα κιόλας. Άνθρωποι με προβλήματα υγείας, από προβλήματα όρασης μέχρι σκλήρυνσης κατά πλάκας και αυτισμό, ή επιληψία… άνθρωποι που είναι αναστατωμένοι από την εξάρτησή τους από άλλους ακόμα και για τα πιο απλά πράγματα.


Η Google πιστεύει ότι η ενασχόληση του οδηγού με τον χειρισμό του αυτοκινήτου «περιστασιακά» κατά τη διαδρομή είναι αρκετά επικίνδυνη:

Έχουμε δει από τις δοκιμές μας ότι δεν θα πρέπει να εμπιστευόμαστε τους οδηγούς στο να επεμβαίνουν που και που στην οδήγηση ενώ το αυτοκίνητο τους ενθαρρύνει να κάθονται πίσω και να χαλαρώνουν.

Πάντως, μέσα στα αμέτρητα χιλιόμετρα που έχουν καλύψει τα δοκιμαστικά οχήματα της Google, μόλις 16 περιστατικά ατυχημάτων έχουν σημειωθεί και η εταιρεία ισχυρίζεται πως οι επιδόσεις ασφαλείας είναι εξαιρετικές. Οι εταιρείες, πάντως, που παίρνουν άδεια για δοκιμαστικές χρήσεις τέτοιων οχημάτων, όπως η Ford, περιλαμβάνουν δυνατότητες χειροκίνητης λειτουργίας, σύμφωνα με τους υπό έγκριση κανονισμούς του DMV. Πάντως, το DMV ισχυρίζεται ότι όλα γίνονται προς όφελος της ασφάλειας και της νομιμότητας και πως οι εν λόγω κανονισμοί θα τεθούν -όπως προβλέπεται- για διαβούλευση πριν πάρουν την τελική τους μορφή.

Δείτε μια παρουσίαση του προγράμματος, από την ίδια τη Google, στο παρακάτω βίντεο: