Lap Record

YEARDRIVERTEAMTIME
2008Kimi RaikkonenScuderia Ferrari1:21.670

Previous Winners

YEARDRIVERTEAMLAPSTIME
2014Lewis HamiltonMercedes AMG Petronas F1 Team661:41:05.155
2013Fernando AlonsoScuderia Ferrari661:39:16.596
2012Pastor MaldonadoWilliam F1 Team661:39:09.145
2011Sebastian VettelRed Bull Racing661:39:03.301
2010Mark WebberRed Bull Racing661:35:44.101
2009Jenson ButtonBrawn GP Formula 1 Team661:37:19.202

Previous Poles

YEARDRIVERTEAMTIME
2014Lewis HamiltonMercedes AMG Petronas F1 Team1:25.232
2013Nico RosbergMercedes AMG Petronas F1 Team1:20.718
2012Pastor MaldonadoWilliams F1 Team1:22.285
2011Mark WebberRed Bull Racing1:20.981
2010Mark WebberRed Bull Racing1:19.995
2009Jenson ButtonBrawn GP Formula 1 Team1:20.527

Previous Fastest Laps

YEARDRIVERTEAMLAPTIME
2014Sebastian VettelRed Bull Racing551:28.918
2013Esteban GutiérrezSauber F1 Team561:26.217
2012Romain GrosjeanLotus F1 Team531:26.250
2011Lewis HamiltonVodafone McLaren Mercedes521:26.727
2010Lewis HamiltonVodafone McLaren Mercedes591:24.357
2009Rubens BarrichelloBrawn GP Formula 1 Team281:22.762
catalunya_circuit_diagram

Προεπισκόπηση της πίστας

Το Grand Prix της Ισπανίας (Grand Premio de Espana Telefonica) διεξάγεται στην πόλη της Βαρκελώνης και συγκεκριμένα στην περιοχή του Montmelo…

Κλασική πίστα για δοκιμές πριν την έναρξη κάθε σαιζόν, είναι ίσως το μέρος που οι ομάδες γνωρίζουν καλύτερα απ’όλα. Το γεγονός ότι δεν κρύβει μυστικά σημαίνει ότι τα αποτελέσματά της αποτελούν βαρόμετρο για τις πραγματικές δυνατότητες των μονοθεσίων. Παλιότερα θεωρούταν το δεύτερο σπίτι της McLaren, καθώς έγραφε περισσότερα χιλιόμετρα απ’όλους, αλλά πλέον οι ενιαίοι κανονισμοί για τις δοκιμές δεν επιτρέπουν μεγάλες διαφοροποιήσεις και οι Άγγλοι έχασαν αυτό το πλεονέκτημα.

Ενταγμένη σε αναπτυξιακά προγράμματα ενόψει Ολυμπιακών Αγώνων 1992, η πίστα της Catalunya φιλοξένησε το πρώτο της Grand Prix το 1991, με νικητή το Nigel Mansell. Στην πίστα αυτή είχε σημειώσει μια από τις ιστορικότερες νίκες του υπό βροχή ο Michael Schumacher, όταν, το 1996, οδήγησε τη Ferrari του εκπληκτικά διαλύοντας τον ανταγωνισμό. Ενώ οι κερκίδες δεν είχαν ποτέ ιδιαίτερο πρόβλημα να γεμίσουν, η είσοδος του Alonso στην F1 εξασφάλισε ότι δε μένει πια εισιτήριο απούλητο.

Ο Alonso σημείωσε την πρώτη νίκη Ισπανού στην πίστα το 2006. Αλησμόνητη επίσης υπήρξε εδώ η όπισθεν που έβαλε ο Ayrton Senna εν κινήσει στην τελευταία στροφή τη στιγμή που ένιωσε το μονοθέσιό του να γυρνάει.

Οδήγηση – Σχεδίαση

Η πίστα μήκους 4,655 χιλομέτρων αποτελείται από 16 στροφές και είναι δεξιόστροφη. Η μεγάλη ευθεία του ενός χιλιομέτρου καταλήγει στο πρώτο S μετά από τελικές περίπου των 310-315 km/h και μετά ακολουθεί η παρατεταμένη δεξιά Renault, όπου είναι το πρώτο σημείο που καταπονεί το εμπρός αριστερό ελαστικό. Στις μέρες μας πρόκειται για στροφή με τέρμα γκάζι, ενώ παλιότερα η ρύθμισή του από τον οδηγό ήταν κρίσιμη για τη διατήρηση στην ιδανική γραμμή με την καλύτερη πρόσφυση. Και πάλι, όμως, ένα λάθος στη Renault οδηγεί σε μεγάλη επιβράδυνση και δεν είναι λίγες οι φορές που παρατηρούνται μονομαχίες μέχρι την επόμενη δεξιά Repsol, στροφή 4.

Παρόμοια κατάσταση και μεταξύ Repsol (Κ4) και Seat (K5), όπου τα μπλοκαρίσματα είναι συχνά και είναι τυπικό σημείο πίεσης του αντιπάλου για λάθος. Το ανηφορικό S της Wuerth (K7) θέλει μέτρο και απόλυτη ισορροπία στο turn-in, καθώς είναι εύκολο η υπερβολή να οδηγήσει τους έξω δεξιά τροχούς να βγουν εκτός πίστας, ενώ μετά ένα τέτοιο λάθος η ανηφόρα προς την Campsa (Κ9) είναι αμείλικτη. Σχεδόν πανομοιότυπο S έχει σχεδιαστεί και για την πίστα της Τουρκίας στην Κωνσταντινούπολη. H Campsa διατηρεί ακόμα κάποια δυσκολία και δεν είναι απαραίτητα στροφή flat out, με τους οδηγούς να αμφιταλαντεύονται μεταξύ 4-5ης ταχύτητας, ανάλογα τη χαρτογράφηση του κινητήρα, τις σχέσεις του κιβωτίου και τη φόρα που έχουν από πριν. Σε κάθε περίπτωση, ακρίβεια στην τοποθέτηση, το σημάδι του apex και τελικά η έξοδος από την Campsa είναι πια πιο σημαντική, αφού τα φρένα στο τέλος της ευθείας στην Κ10 (από τα 300km/h στα 70km/h) είναι εντονότερα απ’ότι παλιά (λόγω νέου σχεδιασμού της La Caixa).

Στην ανηφόρα προς τη στροφή 12 βρίσκεται το φανατικό κοινό των Ισπανών την ώρα που ο οδηγός πρέπει να μείνει υπομονετικά στο γκάζι για να μην ανοίξει πρόωρα τη γραμμή του κι αναγκαστεί να υποχωρήσει εκ νέου στο πεντάλ. Η παλιά κάθοδος της Europcar που εκτόξευε τα μονοθέσια στη New Holland δεν υπάρχει πια και έχει αντικατασταθεί με ένα, κατά τη γνώμη μας, αποτυχημένο σύμπλεγμα αργών στροφών, που μπορεί να μην προκαλούν τα αεροδυναμικά προβλήματα στα μονοθέσια που ακολουθούσαν, αλλά λόγω της παντελούς καταστροφής της ροής της οδήγησης και πάλι δεν ευνοείται η μάχη βγαίνοντας στην ευθεία.

Απαιτήσεις Οδηγού – Μονοθεσίου

Το πρώτο που συζητείται από οδηγούς και μηχανικούς για τη Βαρκελώνη είναι η ανομοιόμορφη φθορά ελαστικών. Το εμπρός αριστερό καταπονείται ιδιαίτερα, καθώς οι Renault, Repsol και K12 (αλλιώς και Banc Sabadell ή… Αρένα) δεν έχει αντίστοιχες αντίρροπες στροφές να ισορροπήσουν τη ζημιά. Οι κινητήρες μένουν τέρμα στο γκάζι για το 60% περίπου του γύρου, ενώ η χαρτογράφηση και το κιβώτιο παίζουν πρωταρχικό ρόλο στην ομαλότητα που απαιτείται.

Χαρακτηριστικό πρόβλημα στη Βαρκελώνη είναι η σωστή κλιμάκωση των σχέσεων, καθώς υπάρχουν πολλά σημεία στα οποία η επιλογή της ταχύτητας δεν είναι προφανής, λόγω π.χ. ενός μικρού λάθος ή λόγω της κατάστασης του μονοθεσίου κατά τη διάρκεια του αγώνα (βάρος, ελαστικά, κτλ). Αποτέλεσμα είναι είτε να μένει ψηλά στις στροφές ο κινητήρας (με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την υγεία του ή την ίδια την ταχύτητα λόγω engine braking) είτε να «μπουκώνει» από μια μεγάλη σχέση και να μην υπάρχει η απαραίτητη ροπή κι επιτάχυνση.

Το βάρος παίζει σημαντικό ρόλο στη συμπεριφορά του μονοθεσίου, λόγω των μεγάλων καμπών και των ανηφορικών κομματιών μετά από εξόδους στροφών και οι οδηγοί καλούνται να προβλέψουν αλλά και να αντιδράσουν. Ως εκ τούτου, από τα σημαντικότερα ζητούμενα είναι η σταθερότητα στο ρυθμό. Λόγω των μεσαίων και γρήγορων στροφών, εξάλλου, η αεροδυναμική επίσης θα είναι κρίσιμη και οι ομάδες πάντα ετοιμάζουν ένα μεγάλο πακέτο αναβαθμίσεων για τη Βαρκελώνη, πολλές από τις οποίες παραμένουν και για τη συνέχεια του πρωταθλήματος.