Lap Record

YEARDRIVERTEAMTIME
2004Michael SchumacherScuderia Ferrari1:19.071

Previous Winners

YEARDRIVERTEAMLAPSTIME
2013Lewis HamiltonMercedes AMG Petronas F1 Team701:42:29.445
2012Lewis HamiltonVodafone McLaren Mercedes691:41:05.503
2011Jenson ButtonVodafone McLaren Mercedes701:46:42.337
2010Mark WebberRed Bull Racing701:41:05.571
2009Lewis HamiltonVodafone McLaren Mercedes701:38:23.876

Previous Poles

YEARDRIVERTEAMTIME
2013Lewis HamiltonMercedes AMG Petronas F1 Team1:19.388
2012Lewis HamiltonVodafone McLaren Mercedes1:20.953
2011Sebastian VettelRed Bull Racing1:19.815
2010Sebastian VettelRed Bull Racing1:18.773
2009Fernando AlonsoING Renault F1 Team1:21.569

Previous Fastest Laps

YEARDRIVERTEAMLAPTIME
2013Mark WebberInfiniti Red Bull Racing611:24.069
2012Sebastian VettelRed Bull Racing681:24.136
2011Felipe MassaScuderia Ferrari Marlboro611:23.415
2010Sebastian VettelRed Bull Racing701:22.362
2009Mark WebberRed Bull Racing651:21.931
hungaroring_circuit_diagram

Προεπισκόπηση της πίστας

Ο πρώτος αγώνας στη σύγχρονη πίστα του Hungaroring έγινε το 1986, αφού ο Bernie Ecclestone έψαχνε τότε απεγνωσμένα μια τοποθεσία στο πρώην Ανατολικό Μπλοκ για την επέκταση της ζώνης επιρροής του προϊόντος της F1. Ο αγώνας διεξάγεται σε τοποθεσία περίπου 25 χιλιόμετρα από τη Βουδαπέστη και η πίστα κατασκευάστηκε μέσα σε 8 μόλις μήνες. Το event αγκαλιάστηκε από τους ντόπιους, αλλά και κατοίκους από γειτονικές χώρες, προσελκύοντας πάντα μεγάλο πλήθος κόσμου, που αρπάζουν την ευκαιρία να επισκεφτούν και την όμορφη Βουδαπέστη.

Για εμάς είναι ιδιαίτερη πίστα, καθώς μας φιλοξένησε στην πρώτη μας επίσκεψη σε Grand Prix και μας έδωσε το έναυσμα για να ακολουθήσουν… αρκετές επόμενες σε άλλες πίστες. Η περιοχή είναι πραγματικά πανέμορφη, η ατμόσφαιρα του δάσους, των γύρω camping και των events που διοργανώνονται είναι καταπληκτική, ενώ η αμφιθεατρική τοποθεσία προσφέρει εξαιρετική ορατότητα από τις περισσότερες θέσεις. Τα προσπεράσματα είναι ακόμα δύσκολα, παρά τις αλλαγές στην 1η και την 12η στροφή, αλλά σίγουρα όχι αδύνατα. Η πίστα πια απέχει αρκετά από τον παλιό της χαρακτηρισμό ως «Monaco χωρίς μπαριέρες».

Παλαιότερα ήταν η κατεξοχήν πίστα απόβασης για τους Φιλανδούς, με τις Φιλανδικές σημαίες να κυματίζουν πάνω σε πανύψηλα καλάμια ψαρέματος σε παράταξη όπου και να έβλεπες. Η αποχώρηση του Mikka Hakkinen από την ενεργό δράση έκανε αυτή την εικόνα να ατονήσει, χωρίς αυτό να εμποδίσει τους Φιλανδούς να συνεχίσουν να επισκέπτονται την πίστα, με τους Γερμανούς να αποτελούν επίσης… βασικούς πελάτες. Το 1998 το Hungaroring ήταν ο τόπος για μια από τις πιο ιστορικές νίκες του Michael Schumacher, όπου, σε συνεργασία με τον τότε τεχνικό διευθυντή Ross Brawn έκανε μια αλλαγή στρατηγικής από 2 σε 3 pit stop να δουλέψει θαυμάσια, με το Γερμανό να κάνει 19 γύρους σε ρυθμούς δοκιμαστικών, χτίζοντας μια επιπλέον διαφορά 25 δευτερολέπτων που χρειαζόταν.

Οδήγηση - Σχεδίαση

Τα 4,381km της πίστας περιλαμβάνουν 14 στροφές, συνθέτοντας μια από τις σφιχτότερες πίστες, που απαιτεί συμβιβασμό στις γραμμές μεταξύ αντίρροπων στροφών και εξαιρετικό ρυθμό στην οδήγηση.

Οι οδηγοί φτάνουν στο τέλος της ευθείας εκκίνησης με ταχύτητες περίπου 290-300km/h, φρενάροντας στα 95km/h περίπου για την πρώτη, δεξιά, στροφή. Η στροφή έχει αλλάξει από παλαιότερα και δεν έχει τόση μεγάλη διάρκεια, ενώ και η διαπλατυσμένη έξοδος βοηθάει οι οδηγοί να μπουν με 2η ταχύτητα στο κιβώτιο, βάζοντας γρήγορα 3η στην έξοδο. Η 2η στροφή είναι αριστερή κι ελαφρά κατηφορική, με τους οδηγούς να πρέπει να μείνουν αρκετά μέσα, παλεύοντας με τις αναπηδήσεις, αλλά κερδίζοντας από την καλύτερη πρόσφυση της εσωτερικής. Μικρό λάθος στη γραμμή εισόδου έχει ως αποτέλεσμα το πάτημα σε εξαιρετικά ακάθαρτο κι ολισθηρό κομμάτι και μεγάλες απώλειες σε χρόνο. Αμέσως ακολουθεί η αντίρροπη, δεξιά στροφή 3, που οδηγείται με τέρμα το γκάζι και ταχύτητες 220+km/h. Η επιλογή της γραμμής και η καλή έξοδο στη στροφή 3 είναι κρίσιμη για την ανηφορική ευθεία που ακολουθεί, αφού οι πιλότοι σκοπεύουν να αγγίξουν όσο μπορούν παραπάνω από 280km/h στο τέλος της, πριν στρίψουν στην τυφλή αριστερή στροφή 4 με 5η ταχύτητα και 210km/h. Ένα ή δύο κατεβάσματα ταχύτητας με ένα τσίμπημα στο φρένο αρκούν για τη στροφή 4, πριν οδηγηθούμε στην παρατεταμένη δεξιά στροφή 5, όπου σκοπός είναι να υπάρχει η φόρα, το στήσιμο και η τοποθέτηση για διατήρηση στο εσωτερικό της με 3η ταχύτητα. Υπομονή στην έξοδο και μικρή ευθεία για το chicane των στροφών 6 κι 7, όπου βρίσκεται και το υψομετρικά ανώτερο σημείο της πίστας. Η χρήση των κερμπς εδώ είναι κρίσιμη και οι οδηγοί πρέπει να συμβιβάσουν είσοδο κι έξοδο, χρησιμοποιώντας τα με προσοχή. Συνήθως το chicane οδηγείται με 2η ταχύτητα στα 100km/h, με τους οδηγούς γρήγορα να πατάνε στην 3η για την αποφυγή και υπερστροφής ισχύος στην έξοδο.

Γρήγορο ανέβασμα σε 4η και ίσως 5η λίγο πριν μπουν στο σύμπλεγμα των στροφών 8, 9, 10 κι 11. Στην πρώτη αριστερή μπαίνουν με 3η ταχύτητα και 170km/h, μένουν συνήθως στη μέση της πίστας στην έξοδο, ώστε να τοποθετηθούν για την αντίρροπη στροφή 9 και ανεβάζουν 4η ταχύτητα στη μικρή ευθεία πριν την ταχύτατη αριστερή στροφή 10 των 240+km/h με 5η σχέση. Αντίστοιχος συμβιβασμός στις γραμμές με αυτόν των στροφών 8 κι 9 απαιτείται και στις 10 κι 11, με το νου των πιλότων αυτή τη φορά να βρίσκεται περισσότερο στην φόρα για καλή έξοδος, ενόψει της ευθείας που ακολουθεί. Τα φρένα για την δεξιά στροφή 12 είναι ένα δεύτερο σημείο για προσπέρασμα μετά την 1η στροφή, με τους οδηγούς να συνηθίζουν την είσοδο με φλικ (μικρό τίναγμα στο τιμόνι) και πλασάρισμα, παλεύοντας με το τιμόνι μετά την κορυφή.

Η μικρή ανηφόρα που ακολουθεί οδηγεί στην παρατεταμένη αριστερή στροφή 13 και τέλος, την ακόμα πιό διαρκή, πεταλοειδή δεξιά, στροφή 14. Οι δύο τελευταίες στροφές απαιτούν υπομονή στο γκάζι και διατήρηση εσωτερικά, όπου η πρόσφυση είναι σημαντικά καλύτερη, παρά τις αναπηδήσεις, που δεν έχουν εξαλειφθεί ως τώρα.

Απαιτήσεις Οδηγού - Μονοθεσίου

Η κατεξοχήν απαίτηση του Hungaroring από τον οδηγό είναι ο ρυθμός ανάμεσα στις στροφές και η σταθερότητα κατά τη διάρκεια του αγώνα. Εδώ είναι δύσκολος τόσο ο ένας γρήγορος γύρος, όσο και η διάρκεια στην απόδοση. Τα χέρια και το μυαλό κουράζονται ιδιαίτερα, καθώς είναι ελάχιστα τα σημεία χαλάρωσης. Τα προσπεράσματα γίνονται δύσκολα και πρέπει να σχεδιάζονται συνήθως 2-3 στροφές πριν, ακόμα και στο τέλος της ευθείας, αφού αυτή είναι σχετικά μικρή και είναι απαραίτητη η καλή φόρα από την τελευταία στροφή.

Τα μονοθέσια τρέχουν με μεγάλες κλίσεις στις πτέρυγες, ενώ ιδιαίτερα σημαντική είναι η σαφήνεια του εμπρός μέρους, λόγω των απότομων εναλλαγών διεύθυνσης. Οι κινητήρες δεν πιέζονται πολύ με μεγάλες ταχύτητες, όμως πρέπει να είναι ρυθμισμένοι για ομαλή απόδοση, με τις αναλογίες των σχέσεων του κιβωτίου να παίζουν ακόμα σημαντικότερο ρόλο. Κινητήρας και κιβώτιο πρέπει να μπορούν να δώσουν στον οδηγό τις στροφές και την ισχύ που πρέπει, με ομαλό τρόπο, στα κρίσιμα σημεία εισόδου κι εξόδου των στροφών, ώστε ο οδηγός να μπορεί να κινηθεί με ρυθμό και να επιλέξει τις γραμμές του με τη βοήθεια του γκαζιού, των ταχυτήτων και των φρένων. Τα φρένα πιέζονται αρκετά, καθώς χρησιμοποιούνται αρκετά συχνά χωρίς να υπάρχουν μεγάλα διαστήματα ψύξης τους σε ευθείες. Το γεγονός ότι χρησιμοποιούνται ιδιαίτερα και κατά τη διαδικασία του στριψίματος σημαίνει ότι είναι επιρρεπή σε ασύμμετρη φθορά. Τα ελαστικά φθείρονται επίσης αρκετά, με τα μονοθέσια να αλλάζουν συνεχώς διεύθυνση και να πιέζονται κάθετα λόγω των υψηλών κλίσεων στις πτέρυγες.