Η ιδέα να γνωρίσουμε τα παιδιά πίσω από την ομάδα που εκπροσωπεί το Πανεπιστήμιο Πατρών στους διαγωνισμούς FSAE και Formula Student, είχε πέσει πολλές φορές στο τραπέζι.

Από τη μία μεριά η αυτονόητη συμπάθεια προς κάθε δημιουργική προσπάθεια νέων ανθρώπων στο χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, αλλά και η γοητεία πίσω από το concept που θέλει ομάδες φοιτητών από Πανεπιστήμια κάθε γωνιάς του κόσμου να διαγωνίζονται στο ποια θα φτιάξει το καλύτερο «φορμουλάκι».

Από την άλλη υπάρχει μια καρμική σχέση του F1 GRIP με την Πάτρα. Η ανάπτυξη του site μας ξεκίνησε εκεί, σχεδόν όλα τα μέλη της ομάδας μας έχουν συνδεθεί με διάφορους τρόπους με την πόλη, ενώ η ετήσια «κάθοδος» μας στο PICK είναι μια από τις σπάνιες ευκαιρίες που έχουμε μέσα στη χρονιά να βρεθούμε όλοι μαζί και να χαρούμε αυτή τη γιορτή του μηχανοκίνητου αθλητισμού παρέα με φίλους και αναγνώστες.

uop_07_pick_2010

Στο τελευταίο PICK έγινε και η πρώτη μας γνωριμία με τους φοιτητές της UoP Racing. Τους εκφράσαμε την επιθυμία μας να τους γνωρίσουμε καλύτερα και να δούμε από κοντά τη δουλειά τους. Όχι απλά ανταποκρίθηκαν, αλλά μας άνοιξαν τις πόρτες του Εργαστηρίου Συστημάτων Παραγωγής και Αυτοματισμού του Πανεπιστημίου Πατρών όπου εργάζονται και μας κάλεσαν στις δοκιμές εξέλιξης του μονοθεσίου τους.

Το επόμενο διάστημα θα ασχοληθούμε εκτενώς με την ομάδα, την ιστορία της, τη διαδικασία σχεδιασμού και εξέλιξης των μονοθεσίων της και την παρουσία της στους διεθνείς διαγωνισμούς όπου για 13ο συναπτό έτος θα διεκδικήσει τη διάκριση. Σκεφτήκαμε λοιπόν σε πρώτη φάση να σας βάλουμε στο κλίμα, με λίγες και απαραίτητες πληροφορίες για τη Formula Student και την ίδια τη UoP Racing.

FSAE/Formula Student

uop_03_fsae

Διαγωνισμοί γίνονται σε πολλές χώρες (ενδεικτικά να αναφέρουμε ΗΠΑ, Μεγάλη Βρετανία, Γερμανία, Ιταλία, Αυστρία, Βραζιλία, Αυστραλία, Ιαπωνία) και εύκολα κάποιος θα μπορούσε να υποθέσει ότι μιλάμε για ένα παγκόσμιο πρωτάθλημα φοιτητικών μονοθεσίων. Στην πράξη τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι. Πρόκειται για ανεξάρτητα events που ακολουθούν όμως σε μεγάλο βαθμό στη φιλοσοφία και τους κανονισμούς του πρωτότυπου θεσμού FSAE που ξεκίνησε στις ΗΠΑ τη δεκαετία του 80 και αποτελούν μέρος του Official Formula SAE Series.

Η κάθε ομάδα πρέπει να σχεδιάσει και να κατασκευάσει ένα μικρό μονοθέσιο, ικανό να καλύψει τις ανάγκες ενός ερασιτέχνη οδηγού αγώνων για υψηλές επιδόσεις αλλά και χαμηλό κόστος συντήρησης. Οι κριτές δεν πρέπει να πειστούν μόνο για την ποιότητα του μηχανολογικού σχεδιασμού και παρόλο που η καινοτομία επιβραβεύεται, όπως και οι καλοί χρόνοι, το μονοθέσιο που συμμετέχει στους διαγωνισμούς αντιμετωπίζεται όπως κάθε προϊόν που θα μπορούσε, θεωρητικά, να μπει σε κανονική παραγωγή. Αυτό σημαίνει αφενός ότι δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην ασφάλεια και αφετέρου ότι απαιτείται πλήρες επιχειρηματικό πλάνο, ανάλυση κόστους και μια άψογη παρουσίαση.

uop_09_it2011

Όσον αφορά το αγωνιστικό κομμάτι του θεσμού, τα μονοθέσια αξιολογούνται σε μια σειρά δοκιμασιών επιτάχυνσης (0-75 μέτρα), skidpad (χρονομέτρηση σε διαδρομή σχήματος 8), autocross sprint (χρονομέτρηση σε συγκεκριμένη χάραξη) και endurance (αγώνας κάλυψης μιας απόστασης περίπου 22χλμ με αξιολόγηση του χρόνου και της κατανάλωσης ενέργειας).

Οι συμμετοχές, ανάλογα με το διαγωνισμό, μπορεί να χωρίζονται σε κατηγορίες αντίστοιχες της φάσης εξέλιξης. Αυτό σημαίνει ότι μια ομάδα μπορεί να υποβάλλει τη συμμετοχή της ακόμα και αν δεν έχει κατασκευάσει ολόκληρο το μονοθέσιο. Έτσι έχουμε:

Class 2/3: Γενική ιδέα μονοθεσίου, με επαρκή μελέτη και βασικό σχεδιασμό ή/και κατασκευασμένα μέρη μονοθεσίου

Class 1: Μονοθέσιο σε αγωνιστική ετοιμότητα

Είναι μάλιστα δυνατό μια ομάδα να διαγωνίζεται παράλληλα και στις δύο κατηγορίες, δηλώνοντας συμμετοχή τόσο με το έτοιμο μονοθέσιο, όσο και με τα σχέδια της επόμενης χρονιάς.

uop_11_2008

Το πόσο σημαντικοί είναι οι διαγωνισμοί Formula Student ίσως να γίνεται πιο ξεκάθαρο όταν ρίξουμε μια ματιά στους υποστηρικτές τους: εταιρείες μεγαθήρια στο χώρο του αυτοκινήτου, της τεχνολογίας και των χημικών, όπως οι Audi, BMW, Bosch, FIAT, Porsche, Henkel, Continental, Jaguar, Daimler, BASF, TRW, ενώ στους κριτές το διαγωνισμού συμπεριλαμβάνονται προσωπικότητες όπως οι Ross Brawn, James Allison, Gian Paolo Dallara, Aldo Costa κ.α.

Τα Ελληνικά χρώματα τιμούν πλέον 4 Πανεπιστήμια. Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο με την Prom Racing, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας με την Centaurus Team, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με την ART και βεβαίως το Πανεπιστήμιο Πατρών, με την πρώτη Ελληνική ομάδα Formula Student, την UoP Racing.

Η UoP Racing

uop_01

Η ιδέα για μια Ελληνική συμμετοχή γεννήθηκε το 2000 από μια ομάδα φιλόδοξων φοιτητών του πανεπιστημίου και με την καθοδήγηση καθηγητών, ερευνητικού και τεχνικού προσωπικού το όραμα πήρε σάρκα και οστά το 2002. Το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς ήρθε το βάπτισμα του (διαγωνιστικού) πυρός στη Μεγάλη Βρετανία, με τη συμμετοχή των σχεδίων του UoP1 στο Class 3 και μια πολλά υποσχόμενη 4η θέση. Ένα μόλις χρόνο μετά, η ομάδα γεύτηκε και τη χαρά της νίκης, τόσο στη συνολική κατάταξη του Class 2, όσο και στο επιμέρους κομμάτι της αξιολόγησης κόστους.

uop_02

uop_12_cars

Τα θεμέλια είχαν μπει και ήταν γερά. Έντεκα χρόνια και πέντε μονοθέσια μετά την επιτυχία του 2003, η UoP Racing μπορεί να υπερηφανεύεται για μια σειρά από πρωτιές σε Ελληνικό επίπεδο: μεταξύ άλλων είναι η πρώτη ομάδα που κατέλαβε πρώτη θέση στο Class 2 και μάλιστα με δύο διαδοχικά μονοθέσια, η πρώτη που κατασκεύασε ανθρακονημάτινο monocoque πλαίσιο, έχει μια πλούσια συγκομιδή διακρίσεων (που συμπεριλαμβάνουν και πολλαπλές νίκες στον τομέα του σχεδιασμού και του κόστους) και παραμένει η μοναδική που κατασκεύασε και τρέχει ένα πλήρως ηλεκτρικό μονοθέσιο, βάζοντας πλώρη για ακόμα μεγαλύτερες διακρίσεις.

Ηλεκτρικό;

uop_11_uop4e_test

Και εμείς ξαφνιαστήκαμε στην αρχή, αλλά ναι, το UoP4e είναι ηλεκτροκίνητο, όπως ηλεκτροκίνητα ήταν και τα τρία ταχύτερα μονοθέσια στον τελευταίο διαγωνισμό της Γερμανίας, τον πιο δύσκολο που διεξάγεται στην Ευρώπη.

Συμβαδίζοντας λοιπόν με την τάση του μέλλοντος, αλλά και με το πνεύμα του διαγωνισμού που προωθεί την καινοτομία, η ομάδα πήρε μια δύσκολη απόφαση και εγκατέλειψε τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η κίνηση ενείχε ρίσκο λόγω της έλλειψης σχετικής εμπειρίας, το αποτέλεσμα όμως δικαίωσε την ομάδα, που μπορεί πλέον να υπερηφανεύεται πως κατασκεύασε το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό όχημα υψηλών επιδόσεων στην Ελλάδα.

Αν η ισχύς που ξεπερνά τους 134 ίππους και τα 750Nm ροπής δεν σας λέει κάτι από μόνη της, το βάρος των 225kg θα πρέπει να σας βάλει σε σκέψεις (για την ώρα ας πούμε μόνο ότι τα πρώτα 100χλμ/ω έρχονται σε 3.6 δευτερόλεπτα).

Αν καταφέραμε να σας κεντρίσουμε την περιέργεια, μείνετε συντονισμένοι, γιατί έχουμε πολλά να δούμε.

Για την ώρα μπορείτε να επισκεφθείτε το site της ομάδας και να κάνετε like στη σελίδα τους στο facebook!