Η μεγάλη προσπάθεια του Lewis Hamilton να ανακτήσει τις χαμένες θέσεις της κακής του εκκίνησης τον έφερε αντιμέτωπο προς το τέλος του αγώνα με τον μαχητικό Max Verstappen. Μετά από αρκετούς γύρους κυνηγητό πίσω από τον αλάνθαστο Max, ο Βρετανός κατάφερε να βρεθεί σε θέση βολής. Η μάχη, όμως, στα φρένα του Casio Triangle δεν εξελίχθηκε όπως θα ήθελε ο πιλότος της Mercedes…

Το F1 GRIP σχολιάζει την επίμαχη φάση και παίρνει θέση για το συμβάν.

Οι δύο οδηγοί βγαίνουν από την ταχύτατη, αριστερή 130R και κατευθύνονται διαγώνια ώστε να πάρουν θέση για την πρώτη δεξιά του «ιστορικού» Casio chicane. Ο Lewis έχει αρκετά μεγάλη διαφορά ταχύτητας και σκέφτεται τη βουτιά, περιμένει όμως να δει που θα κινηθεί ο Verstappen. Με τον Ολλανδό να βρίσκεται περίπου στη μέση του οδοστρώματος, ο Lewis αποφασίζει να μπει στο κενό της εσωτερικής. Τη στιγμή που παίρνει αυτή την απόφαση ο Lewis υπάρχει σαφέστατα χώρος και λογική για μια τέτοια κίνηση. Όμως, κι ενώ ήδη έχει κινηθεί για τη βουτιά ο Hamilton, ο Verstappen κάνει τη «μία» κίνησή του για άμυνα και αιφνιδιάζει τον Lewis, ο οποίος κόβει αμέσως αριστερά για να αποφύγει τη σύγκρουση.

Οι αγωνοδίκες δεν βρήκαν λόγο να εξετάσουν παραπάνω το συμβάν, ενώ και ο Lewis αργότερα με τις ψύχραιμες δηλώσεις του έβαλε φρένο στην καταγγελία που φέρεται να είχε ξεκινήσει η Mercedes. Αν όμως είχαμε πράγματι σύγκρουση;

Έκανε μία ή δύο κινήσεις ο Max;
Σε περιπτώσεις που οι δύο διαδοχικές στροφές είναι αντίρροπες (π.χ. όπως εδώ που η πρώτη ήταν αριστερή κι η επόμενη δεξιά) τα μονοθέσια κανονικά ακολουθούν μια «διαγώνια» αγωνιστική γραμμή. Συνηθίζεται πράγματι ο αμυνόμενος να μένει λίγο παραπάνω στο ενδιάμεσο μέχρι να αποφασίσει τι θα κάνει τελικά, όμως η πρώτη κίνηση προς την εξωτερική δεν λαμβάνεται υπόψη και είναι… υπέρ του αμυνόμενου. Άρα η κίνηση προς την εσωτερική που έγινε για να αμυνθεί απέναντι στον Lewis θεωρείται και η μοναδική.

Ήταν αυτό νόμιμο;
Οκ, ήταν «μία» η κίνηση. Θα πρέπει εδώ να τονίσουμε ξανά κάτι που έχει αναφερθεί σε αυτή τη στήλη και στο παρελθόν, ενώ το αναφέρουν επίσης συχνά οι οδηγοί σαν παράπονο από τον αμυνόμενο (π.χ. Raikkonen για τον Verstappen στην Ουγγαρία). Η έννοια της «μίας αλλαγής γραμμής» αφορά στη μάχη πριν τη στροφή. Όταν τα μονοθέσια μπαίνουν στη ζώνη φρεναρίσματος, οι αλλαγές κατεύθυνσης είναι επικίνδυνοι ελιγμοί, καθώς ο αντίπαλος δεν μπορεί να προσαρμόσει εύκολα τη γραμμή του.

Όπως είναι σαφές από το βίντεο, βρισκόμαστε στη ζώνη φρεναρίσματος όταν ο Max αποφασίζει να κινηθεί για να μπλοκάρει τον Lewis, αφού το κράνος του Βρετανού κινείται έντονα προς τα μπροστά, λόγω αδράνειας.
mv_lh_suzuka2016
Πέρα από τους «άγραφους» κανόνες ηθικής και αγωνιστικού σεβασμού που με τα χρόνια γνωρίζουν όλοι οι οδηγοί πίστας, ο κανονισμός της FIA χρειάζεται μεν μια πιο ακριβή διατύπωση, είναι όμως αρκετά σαφές πως όσα αναφέρει αφορούν τη ζώνη «πριν» το φρενάρισμα. Η κίνηση αυτή, στη ζώνη φρεναρίσματος, μπορεί επίσης να ενταχθεί στην περίπτωση της παραγράφου 27.8 περί αφύσικων κινήσεων που έχουν σκοπό να εμποδίσουν άλλο όχημα.

Απόσπασμα από Sporting Regulations 2016

27.7 Any driver defending his position on a straight, and before any braking area, may use the full width of the track during his first move, provided no significant portion of the car attempting to pass is alongside his. Whilst defending in this way the driver may not leave the track without justifiable reason.
(Κάθε οδηγός που υπερασπίζεται τη θέση του σε μια ευθεία, και πριν από οποιαδήποτε ζώνη φρεναρίσματος, μπορεί να χρησιμοποιήσει το πλήρες πλάτος της πίστας κατά την πρώτη του κίνηση, με την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχει δίπλα του σημαντικό τμήμα του μονοθεσίου που επιχειρεί να τον προσπεράσει. Καθώς αμύνεται κατ’ αυτόν τον τρόπο ο οδηγός δεν επιτρέπεται να βγει εκτός πίστας χωρίς βάσιμο λόγο.)

27.8 Manoeuvres liable to hinder other drivers, such as deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are not permitted.
(Ελιγμοί με σκοπό να εμποδίσουν άλλους οδηγούς, όπως εσκεμμένο σπρώξιμο ενός αυτοκινήτου εκτός των ορίων της πίστας ή οποιαδήποτε άλλη αφύσικη αλλαγή κατεύθυνσης, δεν επιτρέπονται.)

Συμπέρασμα; Αν υπήρχε ατύχημα, η ευθύνη θα ήταν αποκλειστικά του Max. Ο Lewis κατάφερε να αντιδράσει έγκαιρα και να αποφύγει τα χειρότερα, κάνοντας πρακτικά χάρη και στους δύο. Είναι αρκετά δύσκολο να δίνονται ποινές χωρίς να υπάρχει σύγκρουση ή κάποια άλλη ζημιά στο μονοθέσιο ενός από τους μονομάχους, όμως το ζήτημα με αυτές τις κινήσεις (που συνηθίζει πολύ ο Max) θα πρέπει να διευθετηθεί πριν προκύψει κάποια πιο επικίνδυνη φάση ή ακόμα και δυστύχημα.