Ο αρχικός σκοπός ήταν να γραφτεί ένα άρθρο που να αναλύει τη φάση Hamilton-Vettel στο Baku του Αζερμπαϊτζάν, από τη στιγμή που ο Γερμανός ακουμπάει το πίσω μέρος της Mercedes μέχρι εκείνη που πέφτει πάνω στον Hamilton από το πλάι, διαμαρτυρόμενος για τον τρόπο ελέγχου του ρυθμού από τον πρωτοπόρο πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας. (δείτε ξανά τη φάση εδώ)

Όμως, πολύ γρήγορα τα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας ήταν ατράνταχτα και η ανάλυση αυτή δεν έχει πλέον νόημα. Σύμφωνα και με τις επίσημες ανακοινώσεις της FIA, μετά από μελέτη της τηλεμετρίας των μονοθεσίων, αλλά και όσα είναι εμφανή από όλες τις γωνίες λήψης στο βίντεο, ο Lewis Hamilton δεν φρέναρε απότομα, διατήρησε απλά την απόσταση από το αυτοκίνητο ασφαλείας και οριοθέτησε τον ρυθμό του grid όπως ακριβώς και τις άλλες φορές στον ίδιο αγώνα. (διαβάστε ξανά εδώ)

Προφανώς ο Lewis επιβραδύνει στο συγκεκριμένο σημείο, αλλά κανείς άλλος πλην του Vettel δεν εκτίμησε ότι αυτό έγινε εκτός του πλαισίου που θεωρείται αποδεκτό και ασφαλές για τον πρωτοπόρο του grid. Άλλωστε, ο κανονισμός αφήνει το περιθώριο στον πρώτο να χειριστεί μέχρι ένα σημείο την κατάσταση, καθώς είναι ο κύριος «θιγόμενος» από την ίδια την παρουσία του αυτοκινήτου ασφαλείας και του μηδενισμού των διαφορών και άρα θα πρέπει με κάποιο -θεμιτό- τρόπο να ανατρέψει αυτό το μειονέκτημα. (διαβάστε ξανά την άποψη του Ricciardo εδώ)

Η συζήτηση πλέον μεταφέρεται στην αντίδραση του Vettel και την ποινή που δέχτηκε γι’ αυτή. Οι αγωνοδίκες αποφάσισαν να δώσουν ποινή στάσης 10 δευτερολέπτων και επιπλέον 3 βαθμούς στο «ποινολόγιο» του Vettel, καθιστώντας τον ευάλωτο για αποκλεισμό από έναν αγώνα, αν ξαναβρεθεί στο στόχαστρο των κριτών. Ο αποκλεισμός ενός αγώνα έρχεται με τη συμπλήρωση 12 βαθμών ποινής σε 12 μήνες. Καθώς οι βαθμοί ποινής «παραγράφονται» μετά από 12 μήνες, αρκεί απλούστατα ένας «καθαρός» αγώνας ακόμα για να απαλλαχθεί ο Seb από τους 2 βαθμούς ποινής που «κέρδισε» στο Silverstone το 2016.

Η αλήθεια είναι ότι οι κανονισμοί δεν προβλέπουν επακριβώς την ποινή για τη συγκεκριμένη εσκεμμένη ενέργεια. Η ποινή αποφασίστηκε επειδή η κίνηση του Γερμανού θεωρήθηκε «πιθανά επικίνδυνη» (με βάση το άρθρο 27.4 των Αγωνιστικών Κανονισμών) και το ύψος της ποινής ήταν στη διακριτική ευχέρεια των κριτών του αγώνα. Επιπλέον, οποιαδήποτε ποινή μπορεί να αποφασιστεί στηριζόμενη στο «διάσημο» άρθρο 151c, το οποίο αναφέρεται στη «δυσφήμιση» του αθλήματος. Θυμίζουμε, με την ευκαιρία, ότι ο Vettel έχει φλερτάρει πολύ επικίνδυνα με αυτό, όταν επιτέθηκε με άσχημους χαρακτηρισμούς εναντίον του Charlie Whiting στο περασμένο μεξικάνικο Grand Prix.

Ίσως ακόμα να μην υπήρχε λόγος να σχολιάσουμε περισσότερο το συμβάν εάν ο ίδιος ο Sebastian Vettel μετά τον αγώνα έκανε κάποιο σχόλιο γι’ αυτή του την κίνηση και παραδεχόταν ότι αντέδρασε υπερβολικά. Ίσως έκλεινε κάπου εκεί η υπόθεση. Όμως ο Γερμανός, είτε λόγω προσωπικής απόφασης, είτε μετά από συνεννόηση με τη Ferrari (τα λόγια του Maurizio Arrivabene, ο οποίος δήλωνε σε κάθε ευκαιρία ότι δεν θα συνεχίσουν τη συζήτηση για το συμβάν, συνηγορούν προς αυτή την κατεύθυνση) αρνήθηκε από την πρώτη στιγμή που βρέθηκε μπροστά σε μικρόφωνο να πει οτιδήποτε για την επίμαχη φάση που έπεσε εσκεμμένα πάνω στον αντίπαλό του. Είναι εντυπωσιακό ότι ο Vettel αναρωτήθηκε στον ασύρματο για ποιο λόγο δέχθηκε την ποινή, ενώ στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων αργότερα συνέχισε να αναφέρεται μόνο στο φρενάρισμα του Hamilton. Σαν να μην είχε συμβεί ποτέ το επόμενο χτύπημα από το πλάι. Συνόδευε, μάλιστα, τις απαντήσεις του με αναφορές περί «ανδρικής» συμπεριφοράς, περί φυσιολογικών αντιδράσεων όταν υπάρχουν έντονα συναισθήματα εν ώρα αγώνα και άλλα τέτοια. (διαβάστε πάλι τις δηλώσεις του Vettel εδώ)

Έχει σημασία που δεν αποκόμισε ζημιά ο Hamilton από αυτή την κίνηση του Vettel; Δεν κρίνεται εδώ το αποτέλεσμα της κίνησης, αλλά η νοοτροπία, το παράδειγμα που βγαίνει προς τα έξω. Το ότι δεν υπήρχε ζημιά στα μονοθέσια είναι εντελώς τυχαίο. Για να εκλαϊκεύσουμε ακόμα περισσότερο τη συγκεκριμένη φάση, μιλάμε για ένα χτύπημα σε αντίπαλο εκτός φάσης ή εν ώρα διακοπής αγώνα σε ένα ματς ποδοσφαίρου ή μπάσκετ. Σε παλιότερη περίπτωση κατά την οποία ο Vettel υπήρξε «άτακτος» εντός πίστας μετά από διαφωνία με τον τρόπο οδήγησης αντιπάλου, είχαμε τοποθετηθεί αλλιώς, «υπερασπιζόμενοι» κατά κάποιο τρόπο τον Γερμανό, όμως μιλάμε για κάτι εντελώς διαφορετικό στην περίπτωση του Baku. (διαβάστε ξανά την άποψή μας για το περιστατικό του Μεξικάνικου Grand Prix με τον Verstappen, όπως αναλύθηκε εδώ)

Όλο αυτό, λοιπόν, μετά από μια ποινή που ουσιαστικά δεν έκανε μεγάλη ζημιά στο αποτέλεσμα του αγώνα για τον Sebastian, είναι εξόχως προκλητικό. Ίσως είναι ένα ακόμα κίνητρο για τους κριτές ώστε να εφαρμόζουν αυστηρότερες ποινές για τέτοιους είδους ενέργειες, αντί να χαϊδεύουν τους οδηγούς υπό τον φόβο να μην επηρεάσουν τη μάχη του πρωταθλήματος, και ύστερα πρακτικά να εισπράττουν την αλαζονεία και περιφρόνηση των οδηγών στις μετέπεια δηλώσεις τους.